per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2014-12-01
15
26
7
30
7416
Research Paper
از فیلم مردمنگارانه تا شبهمستند (نقدی بر فیلم شهر زنان)
From Ethnographical Film to Mockumentary
(An Analysis of City of Women)
جبار رحمانی
j_rahmani59@yahoo.com
1
یاسمن فرحزاد
yasaman5767@yahoo.com
2
استادیار انسانشناسی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
دانشجوی کارشناسیارشد هنر اسلامی دانشگاه هنر اصفهان
فیلم شهر زنان(1377) اثر عطاالله حیاتی، در قالب فیلمی داستانی به آیین برفچال در روستای آباسک آمل اشاره میکند. در این اثر، یک آیین سنّتی به شیوۀ «نمایشیشده» بازسازی میشود. با توجه به ورود اثر به حوزۀ آیینها و فرهنگ بومی مردم یک منطقۀ واقعی، استفاده از فیلمهای مستند، تأکید بر واقعی بودن دادههای فیلم و همچنین طبقهبندی این اثر در گروه «فیلمهای میانه»، این فیلم با نگاه مردمنگارانه و با معیار نقد یک فیلم مستند نقد میشود. با توجه به فقر مستندات در زمینۀ مطالعات مردمشناختی ایران، هر اثر شبهمستند یا میانهای ممکن است اثری مستند در حوزۀ مردمنگاری و بر همین اساس قابل استناد و واقعی تلقی شود، لزوم نقد این دست آثار در تأکید بر اهمیت پژوهش علمی، پیش از تولید هر فیلمی در حوزۀ مردمشناسی است. فیلمساز با گذشتن از کنار اعتقادهای مردم منطقه و با نمایش جزئیات غیرواقعی از آیین، بدون توجه به اهمیت پژوهشهای علمی و دقیق در این زمینه، نهتنها از بافت جامعهای که تصویر میکند، بسیار دور افتاده است، بلکه با ارائۀ دادههای فرضی، باعث بهوجود آمدن برداشتهای اشتباه متعدد در مخاطب و بروز سوءتفاهم در مردم منطقه میشود. هدف نوشتار حاضر، علاوه بر نقد مردمنگارانۀ این فیلم، تأکید بر اهمیت تشخیص نوع یک اثر پیش از نقد آن است.
“City of women” has been Produce in 1988, by Ataollah Hayati, that indicate “Barf-e-chal” ritual in a fiction form. Ritual was represented in a dramatic form in this film. Due entering the rituals scope, folklore culture of real people and using some documentary films, I suggest that we can classify this film in the category of “ Middle films”, the films that are not prepare to be Specially an “ethnographic film” but they mentioned to an ethnographic subject. So I will critic this film by the critical method of ethnographic films. It seems that Director did not pay attention to folk beliefs and represented the ritual in a trifle mode. It seems that he did not pay attention to importance of ethnographic researches before producing the film, as a result of this inattention, he couldnot to represent the real social context and ritual details, and because of his inattention to considering the context the film submits a large number of wrong data and false details about this ritual and this people .as well as this we can categorize this film in mockumentary genre. This genre borrows the documentary form elements to pretend that is representing a real event or any real subjects that is not true. So this essay is about how to critic a” middle film” by ethnographic critical methods and importance of considering the right genre of a film before critic.
https://www.jccs.ir/article_7416_45ecc3df6a70d68a6a812c5b52456b09.pdf
فیلم مستند
فیلم مردمنگارانه
فیلم شبهمستند
فیلم شهر زنان
Documentary film
Ethnographic Film
Mocumentary Film
“City of Women”
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2014-12-01
15
26
31
58
7417
Research Paper
تبیین و تحلیل پیامکها در دو نوع غنایی و تعلیمی
Explanation and Analysing of SMS
in Lyrical and Didactic Genres
مریم صادقیگیوی
m_sadeghi_38@yahoo.com
1
زهرا رامهران
parisaramehran@yahoo.com
2
دانشیار ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
نظر به امکان ارسال پیامکهای متنوعِ وابسته به ادبیات بهوسیلۀ تلفن همراه و به جهت وجود طیف گستردۀ آثار ادبی در انواع غنایی و تعلیمی، مقالۀ حاضر میکوشد با هدف بررسی چگونگی شکلگیری انواع مذکور در پیامکهای ارسالی، با روش تحلیل محتوا، به این پرسش پاسخ گوید که کمّیت و کیفیت پیامکها در انواع غنایی و تعلیمی چگونه است؟ جامعۀ آماری 16 هزار و 327 پیامک است که در آن، نوع غنایی به هفت زیرمقوله تقسیم شده، نوع عاشقانه بهعلت نمایش واکنش فرهنگی ـ ادبی به نیازهای اجتماعی و برطرف کردن حس انزوای کاربران، بیشترین میزان توجه را دربرداشته؛ نوع تعلیمی به 10 زیرمقوله تقسیم شده کهپند و آموزش به اعتبار کتابت از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. با توجه به تعامل سنخی دو نوع مذکور، نوع ترکیبی غنایی ـ تعلیمی نیز از میان پیامکها استخراج شده است.
With regard to the provision of sending assorted text messages dependent to literature through mobile phones and the extensive spectrum of literary works in lyrical and didactic genres, the present study tries to answer the question that how the quality and quantity of text messages is in lyrical and didactic genres, with the aim of studying the way the mentioned genres have been formed in text messages from 2007 to 2012 using content analysis. The statistical society consists of 16,327 text messages in which the lyrical genre is divided into seven subcategories. The romance genre received more attention, because of representing the cultural-literary reaction to social needs and meeting users' sense of isolation. The didactic genre is divided into ten subcategories among which advice and training types have been more important. With regard to close interaction between these two genres, the merger lyrical-didactic type has been extracted from text messages.
https://www.jccs.ir/article_7417_fb3e3cfbd15391513ccd9a4b773de4de.pdf
پیامک(SM)
SMS (سیستم پیام کوتاه)
نوع (ژانر) ادبی
نوع غنایی
نوع تعلیمی
Text Message
Short Message Service (SMS)
Literary Genre
Lyrical Genre
Didactic Genre
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2014-12-01
15
26
59
78
7418
Research Paper
تحلیلی بر عوامل حیاتی موفقیت در حوزة کارآفرینی فرهنگی
Analysis of the Critical Success Factors (CSF)
of Cultural Entrepreneurship
سعید پیرو
speirow@gmail.com
1
سید حبیبالله میرغفوری
mirghafoori@yazduni.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه یزد
دانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه یزد
در سالهای اخیر موضوع کارآفرینی فرهنگی بهدلیل ماهیت فرهنگی، اهمیت مقولۀ فرهنگ و تأثیر آن بر رشد اقتصادی کشورها اهمیت ویژهای یافته است. نوشتار حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، پیمایشی است. بهمنظور جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامۀ 25 سؤالی، استفاده شده است. جامعۀ مورد بررسی، کارآفرینانی هستند که در حوزۀ کسب و کارهای فرهنگی فعالیت میکنند. همچنین، حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 217 نفر محاسبه شد. ابزارهای مورد استفاده برای تحلیل دادهها شامل، تحلیل عاملی اکتشافی بهمنظور دستهبندی عوامل شناساییشده و تحلیل عاملی تأییدی با هدف تأیید مدل بهکار برده شده است. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از ابزار یادشده نشان میدهد 23 عامل که در پنج بُعد نگرش فرهنگی، اطلاعات عمومی در حوزۀ فرهنگ، مهارتهای فردی، مهارتهای بازاریابی و آگاهی از منابع محیطی قرار میگیرند را میتوان بهعنوان عوامل تأثیرگذار بر موفقیت کارآفرینی فرهنگی در نظر گرفت.
Recently entrepreneurship has very important role in economic development of countries. Present study based on applied and survey methodology. 25-item questionnaire designed to collect data is used. Research community, entrepreneurs who are active in the field of cultural businesses. Also, the sample size was calculated 217 based on Morgan table. Techniques used to analyze research data, exploratory factor analysis in order to classify the factors identified and confirmatory factor analysis aims to verify the research model has been used. Data analysis results show 23 factors in 5 dimension include public information, personal ability, marketing ability, cultural attitude and awareness of environmental resources impact on cultural entrepreneurial success.
https://www.jccs.ir/article_7418_0456547dd6e32f64c666b7cf6ba02ef9.pdf
کارآفرینی
کارآفرینی فرهنگی
کارآفرین
عوامل حیاتی موفقیت
Entrepreneurship
Cultural etrepreneurship
Entrepreneur
Critical Success Factors(CSF)
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2014-12-01
15
26
79
104
7419
Research Paper
نیازسنجی برنامة آموزش سواد رسانهای در مدارس
Needs Assessment of Media Literacy Education in Schools
عباس تقی زاده
a.taghizadeh901@st.atu.ac.ir
1
علی اصغر کیا
aliasgharkia22@gmail.com
2
دانشجوی دکتری علومارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار علومارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
سواد رسانهای، مهارتی حیاتی برای زیستن در عصر کنونی است. در این مقاله، ضرورت، اهداف، محتوا، شیوۀ اجرا، تدریس، ارزشیابی و محدودیتهای ورود آموزش سواد رسانهای به مدارس کشور با روش مطالعۀ کتابخانهای، اسنادی و دلفی از دیدگاه صاحبنظران بررسی شده است.
یافتهها نشان داد بومیسازی و ورود آموزش سواد رسانهای به مدارس، منجر به توانمندسازی دانشآموزان در استفادۀ بخردانه از رسانهها، حفظ و تقویت هویت و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی خواهد شد. اجرای آزمایشی دورههای آموزشی، ارزشیابی توصیفی، تدوین محتوا و ارائه به شکل تلفیق با متون درسی در دورۀ ابتدایی و ارائۀ کتاب مستقل در دورۀ متوسطه از دیگر یافتهها است. همچنین محتوا باید به شناخت انواع رسانهها، تولید، ارزیابی و تحلیل انتقادی متون رسانهای، توجه کند.نتایج نشان داد، بهرهمندی دانشآموزان از آموزش سواد رسانهای و مزایای آن، ضروری است.
Media literacy is a essential skill for living in the present era. In this paper, objectives, content, procedure, instruction, assessment, and restrictions on the entry of media literacy education in schools by Delphi method has been reviewed .
The results showed: The localization of media literacy education lead to empower abilities students to media diet, and strengthen Islamic identity and culture.
Pilot implementation of training courses, Descriptive valuation, Combining content with textbooks in primary and independent book in high school are other study findings. Also need to evaluate and critical analysis of media texts.
Results showed Media literacy is essential for students.
https://www.jccs.ir/article_7419_795cdc30b7cdeecbcd0f3a4054603e2b.pdf
نیازسنجی
آموزش سواد رسانهای
برنامۀ درسی
دانشآموزان
needs assessment
Media Literacy Education
Curriculum
Students
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2014-12-01
15
26
105
130
7421
Research Paper
فرهنگ مردمپسند و سیاست بینالمللی (تحلیل بصری برنامة هستهای ایران در کارتونهای سیاسی آمریکا از منظر مطالعات فرهنگی)
Popular culture and international politics
( Visual analysis of American Political Cartoons on the Iran's nuclear program from cultural studies perspectives)
کارتونهای سیاسی بهعنوان شکلی از گفتمان خبری همانند پنجرههایی در دنیای سیاسی عمل میکنند و نقش مهمی در روابط متقابل فرهنگ مردمپسند و سیاست بینالمللی دارند. هدف این بررسی تحلیل بصری برنامۀ هستهای ایران در کارتونهای سیاسی آمریکا از منظر مطالعات فرهنگی است تا سیاستهای بینالمللی کنونی و فرایندهای سیاسی و شکلگیری موضوعهای سیاسی غالب در آمریکا را مفهومسازی کند. نتایج تحلیل کیفی عمیق نشان داد که فضای گفتمانی حاکم در این کارتونها، بهنحو مؤثری منعکسکنندۀ خطمشی شرقشناسی تعریفشده در فرهنگ عامهپسند و گفتمان حاکم در غرب و بهویژه آمریکاست. امنیت به یک توجیه اساسی برای تبدیل هراس و ترس از دیگری به نام ایران و اسلام صورتبندی شده و هراس صورتبندیشده در این روایت عامهپسند سیاسی، در مفهومی برجستهشده از خطر نهفته انعکاس یافته است. بدین معنی که ایران بهعنوان یک کشور اسلامی و انرژی هستهای آن، خطر و تهدیدی برای امنیت آمریکا و غیرقابل اعتماد است و باید الان سیاست مداخلهجویانه را بهکار گرفت.
Political cartoons are a form of visual news discourse, act as windows to the political world and play important role in reciprocal relationship between popular culture and international politics. This research aims to analysis American Political Cartoons on the Iran's nuclear program from cultural studies perspectives to conceptualize current international politics and political processes and establishment of dominant political themes in USA. Structures and important features, the hidden cultural frameworks and categories such as myths, stereotypes, prejudices and ideologies were analyzed with specific framework. Results of deep qualitative analysis showed that the dominant discourse in these cartoons, reflect effectively Orientalism ideology in popular culture and dominant discourse in the West, particularly the United States. In these popular political narratives, the security was formulated as a fundamental justification for dread and fear from the other in the name of Iran and Islam and formulated fear was reflected as potential and hidden danger. This means that nuclear power in Islamic country of Iran is unreliable and dangerous threat to the United States security and now, we should use interventionist policies.
https://www.jccs.ir/article_7421_1b3541956e5ffd7bdde24c6588a8277b.pdf
کارتونهای سیاسی آمریکا
برنامۀ هستهای ایران
فرهنگ مردمپسند
سیاست بینالمللی
مطالعات فرهنگی
American Political Cartoons
Iran's Nuclear Program
Popular culture
international politics
and cultural studies
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2014-12-01
15
26
131
154
7422
Research Paper
بررسی تطبیقی چالشهای حقوقی حمایت از آثار سینمایی
A Comparative Study on the Legal Challenges of Supporting Cinematic Works
مصطفی سلطانی
1
حسین بصیریانجهرمی
hossein_basirian@gmail.com
2
کارشناسارشد حقوق مالکیت فکریدانشگاه شهید بهشتی
دکتری علومارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
«اثر سینمایی» ازجمله موارد مهم در فهرست آثار قابل حمایت در حقوق مالکیت فکری بوده و از مقررات حمایتی آن بهرهمند است. بررسی سیر تاریخی پیدایش و حمایت حقوقی از این دسته آثار، بیانگر آن است که شناسایی اثر سینمایی بهعنوان اثری مجزا و مستقل، بر خلاف سایر آثار قابل حمایت، با موانعی روبرو بوده که عمدهترین آنها عبارتاند از: تعیین موضوع حمایت و تعیین پدیدآورندۀ اثر سینمایی. این مقاله، تلاش میکند تا با بررسی تطبیقی قوانین ملّی و داخلی فرانسه و انگلستان از یکسو و قانون حمایت از حقوق مؤلّفان، مصنفان و هنرمندان ایران (مصوب سال 1348) از سوی دیگر، سابقۀ تاریخی این دو چالش را مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار دهد. از نتایج مهم بررسی حاضر که به آن اشاره شده، ضرورت رفع نیازهای موجود در حوزۀ حقوق آثار سینمایی با مدنظر قرار دادن تجربههای سایر کشورها و نظامهای حقوقی پیشرو توسط قانونگذار ایرانی است تا موضوع حمایت در آثار سینمایی، تعیین و با توجه به این موضوع، پدیدآورندۀ اثر نیز شناسایی شود.
Cinematic works are among important works in the list of supportable works in intellectual property rights and enjoys its protection regulations. Study of the historical development and legal protection of these works indicates that there are obstacles in the way of identifying cinematic works as separate and independent works, the majority of which are as follows: Determining the subject under protection and the author of the cinematic work. This paper aimed at conducting a comparative study on the national laws of France and the UK on one hand, and the Act for protecting the rights of Iranian authors, composers and artists (approved in 1969), on the other hand, in order to analyze and compare the historical background of these two challenges. Among the important results of this study which was already referred to is the necessity of meeting existing needs in the field of cinematic works rights by considering the experiences of other countries and leading legal systems in the world by Iranian legislators, so that the protection of cinematic works is determined, and accordingly, authors of the works are identified.
https://www.jccs.ir/article_7422_00ae05ba9a57a446a2bbed51abbc0a3c.pdf
حقوق مالکیت فکری
آثار سینمایی
حق نشر
پدیدآورنده
موضوع حمایت
intellectual property rights
cinematic works
copyright
author
Protection
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2014-12-01
15
26
155
176
7423
Research Paper
بازنمایی فرهنگ ایران در فیلمهای ایرانی تحسینشده در جشنوارههای بینالمللی
Representation of Culture Iran
In Iranian Prize-Winner Movies in International Festivals
غلامرضا محمدیمهر
43mehr@yahoo.comr
1
عبدالله بیچرانلو
bikaranlou@ut.ac.ir
2
پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات صدا و سیما
استادیار دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
در این مقاله چگونگی تصویرپردازی از مؤلّفههای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در فیلمهای ایرانی برندهشده در جشنوارههای بینالمللی بررسی شده است. روش بررسی، تحلیلمحتواست و جامعۀ آماری، 20 فیلم بلند داستانی را شامل میشود. یافتهها نشان میدهد در دو فیلم بادکنک سفید و باد ما را خواهد برد، مؤلّفههای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی پررنگتر بازنمایی شده و در سایر فیلمها، نمایش این مؤلّفهها، کمرنگتر بوده است. همچنین بر اساس یافتهها، موضوعهای بکر و متفاوت بودن داستانها و مضامین، مهمترین ویژگی این فیلمها و احتمالاً زمینهساز موفقیت بینالمللی آنها بوده است.
This article by content analysis of Iranian prize-winner movies in international festivals, examines the depiction of Iranian-Islamic cultural components in these movies. The research method is content analysis and its sample includes 20 feature films. The findings show that in two movies i.e. "The White Balloon" and "The Wind Will Take US ", the Iranian-Islamic cultural components are represented more boldly and they are much paler in other movies. On the basis of other findings, such characteristics as being untamed and being different have been the most prominent characteristics that probably have paved the way for their international success.
https://www.jccs.ir/article_7423_0616b10dc763d9c13adbff0a0f8c17f4.pdf
سینمای ایران
فیلم
جشنوارههای بینالمللی
فرهنگ ایرانی ـ اسلامی
بازنمایی و تحلیلمحتوا
Iranian cinema
Film
International Festivals
Iranian-Islamic Cultural Representation
content analysis
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2014-12-01
15
26
177
208
7424
Research Paper
تصویرپردازی از سیمای پیامبران در سینمای هالیوود
Visualization of Prophets’ Visage in Hollywood
سیده راضیه یاسینی
raziehyasini@yahoo.com
1
استادیار پژوهش هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
امروزه شخصیتهای مقدس در آثار هالیوود بهنحوی ظاهر میشوند که گاهی فاقد تقدس پیشین خود هستند. هدف این مقاله بررسی چگونگی تصویرپردازی از پیامبران در سینمای هالیوود بهعنوان مهمترین نظام تولید و توزیع فیلم در جهان از منظر تنزیهگرایی و تشبیهگرایی است. این مقاله به تحلیل نشانهشناختی چهار اثر سینمایی هالیوودی میپردازد که زندگی پیامبران را دستمایۀ خود قرار دادهاند و عبارتاند از: ده فرمان، ملک داوود، آخرین وسوسۀ مسیح و مصائب مسیح. در این مقاله، ضمن تحلیل صحنههایی منتخب از فیلمهای یادشده، نحوه و کیفیت تصویرپردازی از شخصیتهای مقدسی که در این آثار به نمایش درآمدهاند، تحلیل شده است.
Sacred characters sometimes appear in Hollywood works without their former sanctity. The present article aimed at studying how prophets are visualized in Hollywood, as the most prominent film production and distribution system in the world, from transcendentalistic and metaphoristic perspectives. This article presented a semiotic analysis of four Hollywood cinematic works dealing with the lives of prophets: The Ten Commandments, King David, The Last Temptation of Christ, and Passion of the Christ. In this paper, an analysis of the selected scenes from the above-mentioned films and also the quality of the visualization of the sacred characters depicted in these works was conducted.
https://www.jccs.ir/article_7424_e50888bd8d6a1c023ad0182a0b3179f0.pdf
دین
هنر
سینما
هالیوود
پیامبران
شخصیتهای مقدس
تصویرپردازی
Religion
art
Cinema
Hollywood
prophets
Holy figures
visualization
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2014-12-01
15
26
209
233
7425
Research Paper
رابطة رسانههای جمعی و سرمایة اجتماعی در کلانشهر تهران
The Relationship between Mass Media and Social Capital
in Tehran Metropolis
منصور وثوقی
vosooghi_mn@yahoo.com
1
احسان رحمانیخلیلی
ehsan5171@gmail.com
2
استاد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه ، عضو استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
سرمایۀ اجتماعی، دلالت بر مجموعه روابط، شبکهها، تعاملها، انجمنها و مؤسسههایی دارد که بهواسطۀ هنجارها و ارزشهای مشترک شکل گرفته و موجب گرمی اجتماع انسانی شده و کنش متقابل اجتماعی را تسهیل میکند. برخی از صاحبنظران رسانههای جمعی، از آن بهعنوان ابزارهای اشاعۀ «سرمایۀ اجتماعی» یاد میکنند. بر این اساس اهداف این مقاله عبارتاند از: بررسی میزان و تأثیر استفاده از تلویزیون و اینترنت بر سرمایۀ اجتماعی افراد و ابعاد کیفیت (اعتماد و معاملۀ متقابل) و ساختار شبکه (رسمی/ غیر رسمی و اندازه و ظرفیت شبکه). رویکرد نوشتار حاضر، رابطهایـ علَی با روش پیمایشی در بین391 شهروند تهرانی است. سنجش متغیر سرمایۀ اجتماعی با الهام از مدل استون پس از بومیسازی و متغیر مصرف رسانهای، از طریق میزان ساعت صرفشده برای استفاده از تلویزیون و اینترنت صورت گرفته است. برخی از یافتههای بررسی حاضر بر اساس آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد که میزان زمان صرفشده برای تماشای تلویزیون و استفاده از اینترنت، با سرمایۀ اجتماعی، رابطۀ مثبت و معنادار دارد که در بررسی علّی توسط آزمون رگرسیون، از بین دو متغیر مذکور، بیشترین تأثیر مربوط به میزان زمان صرفشده برای استفاده از اینترنت است.
Social capital comprises a set of relationships, networks, interactions, associations and organizations formed by shared norms and values which warm the human society and facilitate social interaction. Some media experts consider it as a means of spreading "social capital”. Accordingly, the objectives of this paper were: Investigation of the extent and impact of watching television and surfing on the internet on social capital and the dimensions of quality (trust and reciprocal dealing) and network structure (formal/informal, and the size and capacity of the network). The approach of the present paper is relational casual and the survey method was used among 391 residents of Tehran. The social capital variables was measured inspired by Stone's model after localization and the variable of media consumption via the amount of time spent on TV and the internet. Some of the findings of the study based on Pearson’s correlation coefficient indicated that the time spent on watching television or surfing on the internet has a positive and significant relationship with social capital. In casual study by regression test of the two variables, the time spent on surfing on the internet had the greatest impact.
https://www.jccs.ir/article_7425_9f0aba647f0b446d98d35a9f40479733.pdf
رسانه
تلویزیون
اینترنت
سرمایۀ اجتماعی
شهروندان تهرانی
Media
TV
internet
Social Capital
Tehran’s Residents