@article { author = {zare shahabadi, akbar and manaviat, mohammad hasan}, title = {The Influence of Social Capital on Yazd Youth Subculture}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {21}, number = {52}, pages = {35-63}, year = {2020}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {10.22083/jccs.2019.153489.2600}, abstract = {Different sub-cultures are formed by different subjects such as ethnicity, religion, and race. One of these different subjects is youth's sub-culture. Our aim in this study is to examine youth's sub-cultures and its relationship with social capital. This study has been conducted in two exploratory and descriptive sections. First, in the exploratory section in order to design appropriate instruments and identifying Yazdi youth's different sub-cultures, 20 Yazdi youth were qualitatively interviewed, and after identifying these varieties and designing appropriate instruments, the study was quantitatively conducted. Through Cochran formula, 385 people were selected as the sample size and also the sampling of this research was multi-stage sampling. Findings indicated that youth's social capital is lower than average level and social capital has a significant relationship and high correlation with aggression and lumpen in speaking, jaunty and lumpen in make-up and clothing, secluded and criminal in values and norms, addiction, religious and exercising in leisure time, foreigners in movies and music, and vegetarian food in eating.}, keywords = {Social Capital,subculture,aggression,Religious,Youth}, title_fa = {تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر خرده‌فرهنگ جوانان شهر یزد}, abstract_fa = {خرده‌فرهنگ‌های متفاوت بر اساس موضوعات متفاوتی همانند قومیت، دین و نژاد شکل می‌گیرند. یکی از این موضوعات خرده‌فرهنگ‌های جوانان است. هدف ما در این پژوهش تعیین رابطه­ سرمایه اجتماعی با خرده‌فرهنگ‌های جوانان است و اینکه سرمایه اجتماعی چه تأثیراتی بر گرایش جوانان به خرده‌فرهنگ‌های مختلف دارد. این پژوهش در دو بخش اکتشافی و توصیفی انجام شده است. ابتدا در بخش اکتشافی برای ساختن ابزار مناسب و شناخت خرده‌فرهنگ‌های مختلف جوانان شهر یزد، با 20 نفر از جوانان شهر یزد مصاحبه کیفی انجام شد و پس از شناسایی این‌گونه‌ها و ساختن ابزار مناسب، پیمایش اجرا شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 385 نفر انتخاب شد. روش نمونه‌گیری در این پژوهش به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای بوده است. یافته‌ها نشان داد که سرمایه اجتماعی جوانان در سطحی پایین‌تر از حد متوسط قرار دارد و سرمایه اجتماعی با تیپ‌های پرخاشگری و لُمپن در صحبت کردن، جلف و لُمپن در آرایش و پوشاک، منزوی و بزهکار در ارزش‌ها و هنجارها، اعتیاد، مذهبی و ورزش کردن در اوقات فراغت، تماشا و گوش کردن به فیلم و موسیقی خارجی و صرف غذای گیاهی رابطه‌ای معنادار و همبستگی بالایی دارند.}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی,خرده‌فرهنگ,پرخاشگری,مذهبی,جوانان}, url = {https://www.jccs.ir/article_99768.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_99768_ead179bf5fed66d8ed023c5b41c500a0.pdf} }