@article { author = {Rasouli,, Mohammadreza}, title = {Structural Equation Model of Relationship between Cultural Values and Cognitive Beliefs withI use among under Graduate Students of Allameh Tabatabai University}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {15}, number = {28}, pages = {77-106}, year = {2015}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {}, abstract = {This study was conducted with the aim of testing the technology acceptance model and the impact of Hofstede cultural values (masculinity/femininity, uncertainty avoidance, individualism/collectivism, and power distance) on Internet technology acceptance among the students at the University of Allameh Tabatabai using the structural equation modeling approach. among these students, 275 were sampled, using random categorical sampling method. Research results suggested that masculinity/femininity cultural values have a positive impact on variables of the technology acceptance model (perceived usefulness and perceived ease of use). The effect of uncertainty avoidance on these variables was also negative. The impact of power distance on perceived usefulness was also negative and significant. Fitting indices of the model indicated that the theoretical model put forward befit the data collected. Research results and implications were discussed too.}, keywords = {}, title_fa = {الگوی ساختاری رابطه ارزش‏های فرهنگی و باورهای شناختی با میزان استفاده از اینترنت بین دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علامه طباطبایی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل پذیرش فناوری و تاثیر ارزش‏های فرهنگی های هافستد (مردانگی/زنانگی، ابهام‏گریزی، فردگرایی/جمع‏گرایی و فاصله قدرت) بر پذیرش فناوری اینترنت در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با استفاده از رویکرد مدل‏یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. تعداد 275 نفر از این دانشجویان با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای نسبتی به مثابه نمونه انتخاب شدند. نتایح تحقیق نشان داد که ارزش‏های فرهنگی مردانگی/زنانگی اثر مثبتی بر متغیرهای مدل پذیرش فناوری (سودمندی و سهولت استفاده ادراک‏شده) دارند. اثر ابهام‏گریزی نیز بر این متغیرها منفی بود. اثر فاصله قدرت نیز بر سهولت استفاده ادراک‏شده منفی و معنادار بود. شاخص‏های برازش مدل نیز نشان دادند که الگوی نظری ارائه شده با داده‏های گردآوری‏شده برازش مناسبی دارد. در مورد نتایج و کاربردهای تحقیق نیز بحث شد.}, keywords_fa = {فناوری اینترنت,مدل پذیرش فناوری,ارزش‏های فرهنگی,ابعاد فرهنگی هافستد}, url = {https://www.jccs.ir/article_9925.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_9925_ec874c63ffb7a95f6d84f1855cb17248.pdf} }