@article { author = {bahonar, naser and Chaboki Darzabi, Ramin}, title = {Media literacy analysis based on European Commission (EC) model; The policies of Supreme council of Cultural Revolution: a case study)}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {15}, number = {28}, pages = {7-34}, year = {2015}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {}, abstract = {With the development of media, the world has begun to entering a new phase  in which media has become one of the main components of human societies in addition to taking steps toward evolution and diversification. The range of audience accessibility to media, using capability and at the same time maintaining independence of mind and thought, avoiding passiveness, enjoying critical thinking, increasing selection ability, selecting to confront this complex and universal process and finally producing communicative messages via media literacy evolution and development has been perceived obtainable. If we assume media literacy as the relationship regulatory science between audience and media based on internalized norms, then we should not neglect its position in countries' media policies. To analyze these policies, several models have been proposed among which EC model is the most comprehensive. The model suggests four components of access, use, critical understanding and relational production in the field of media literacy. In the present research, documents of Supreme Council of Cultural Revolution Organization have been analyzed as the most important policy- maker organ in the Islamic Republic. The research results indicate that a great deal of attention in documents has been paid to use and access components and little attention has been paid to critical understanding and communicative ability components. The interesting point in the documents is using terms such as electronic literacy, information literacy, and digital literacy and not using media literacy.  }, keywords = {Media Literacy,Access Component,Use Component,Critical Understanding Component,Communication Ability Component}, title_fa = {تحلیل سواد رسانه‌ای براساس مدل EC؛ مورد مطالعه: سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی}, abstract_fa = {با پیشرفت و توسعه رسانه‌ها، جهان به مرحلۀ جدیدی گام نهاد که در آن رسانه‌ها، ضمن گام برداشتن در مسیر تکامل و تنوع، به یکی از اجزای اصلی جوامع بشری تبدیل شدند. در این دوره، گستره دسترسی مخاطبان به رسانه‌ها، توانایی استفاده و درعین‏حال حفظ استقلال فکری و اندیشه‏ای، اجتناب از انفعال، بهره‏مندی از تفکر انتقادی و افزایش توانایی گزینش و انتخاب رویارویی با این فرایند پیچیده و فراگیر و در نهایت تولید پیام‏های ارتباطی از طریق تکوین و تکامل سواد‏رسانه‏ای قابل حصول تلقی گشت. اگر سوادرسانه‏ای را علم تنظیم کننده روابط میان مخاطب و رسانه‌ها بر اساس هنجارهای درونی شده بدانیم، نباید از جایگاه آن در سیاست‏های رسانه‏ای کشورها غافل شویم. برای تحلیل این سیاست‏ها، مدل‏های مختلفی ارائه شده است که جامع‏ترین آنها مدل EC کمیسیون اروپا است. این مدل چهار مولفه دسترسی، استفاده، درک انتقادی و تولید ارتباطی را در حوزه سواد‏رسانه‏ای مطرح می‏کند. در این تحقیق، بر اساس مدل EC و مولفه‏های مطرح در آن و روش پژوهش اسنادی- تحلیلی اسناد نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مهمترین نهاد سیاست‏گذار در جمهوری اسلامی بررسی و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان می‏دهد که بیشترین میزان توجه در اسناد به مولفه استفاده و دسترسی بوده و مولفه درک انتقادی و توانایی‏های ارتباطی مخاطبان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نکته قابل توجه در این اسناد استفاده از واژه سواد الکترونیکی، سواد اطلاعاتی، سواد دیجیتالی و عدم استفاده از واژه  سواد رسانه‏ای است.}, keywords_fa = {سواد‏رسانه‏ای,مولفه دسترسی,مولفه استفاده,مولفه فهم انتقادی,مولفه توانایی ارتباطی}, url = {https://www.jccs.ir/article_9918.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_9918_9c40ddda0652829c9d05c39935cc79b7.pdf} }