@article { author = {khoshzaban, ali and soltani far, mohammad and delavar, ali}, title = {The role of cognitive and aesthetic components of media literacy in the development of social capital among Tehrani citizens}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {20}, number = {48}, pages = {37-60}, year = {2019}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {10.22083/jccs.2019.145008.2539}, abstract = {Media literacy as a strategy has to be implemented in the country after it has become known as a necessity for promotion in the country in order to benefit from the effective and effective use of the media and reduce its destructive effects, and it should support a scientific consensus. This was the motive for critical thinking and the formation of sprawling sphere in the media field, which gave a special look to this issue. Using a questionnaire, three components of trust, participation, social capital and social and social components and two cognitive and aesthetic components Media literacy was tested. The result of the research shows that there is a direct and significant relationship between the ethical dimension of media literacy and social capital, that with the rise of the ethical dimension of media literacy, individual social capital also increases. The moral dimension emphasizes the ability to understand and retrieve the hidden values in the media message. The next sense sense of media literacy that forms the periphery of the outer layer, where the audience is exposed to media messages through one of the five senses, is the cradle of Marshall McLuhan's theory, which states: "Each medium along One of the five senses is human."}, keywords = {Media Literacy,Social Capital,media literacy training,Human Resource Development}, title_fa = {نقش مؤلفه‌های احساسی و اخلاقی سواد رسانه‌ای در توسعه سرمایه اجتماعی در بین شهروندان تهرانی}, abstract_fa = {سواد رسانه‌ای به‌عنوان یک استراتژی، پس ‌از آنکه به‌عنوان یک ضرورت برای ترویج در کشور به‌منظور بهره‌مندی مفید و مؤثر از رسانه‌ها و کاهش عوارض مخرب آن شناخته شد و پشتوانة یک اجماع علمی را کسب نمود می‌بایست در کشور اجرائی گردد. بر همین اساس، درخصوص عملیاتی کردن آن اقدام نمود. به همین انگیزه و با ایجاد تفکر انتقادی و شکل‌گیری فضاهای شک‌برانگیز در حوزة رسانه بود که به این مقوله نگاه خاصی بخشیده شد. برای این مهم جمعیت بالای 18 سال شهر تهران که حدود 6 میلیون و 600 هزار نفر بودند، با استفاده از نمونه‌گیری مورد آزمون قرار گرفت و با استفاده از پرسشنامه سه مؤلفة اعتماد، مشارکت، احساس تعلق سرمایه اجتماعی و دو مؤلفه اخلاقی و احساسی سواد رسانه‌ای مورد آزمون قرار گرفت. نتیجه تحقیق نشان می‌دهد که رابطة مستقیم و معناداری بین بعد اخلاقی سواد رسانه‌ای و سرمایة اجتماعی وجود دارد یعنی با بالا رفتن بعد اخلاقی سواد رسانه‌ای، سرمایة اجتماعی فرد نیز افزایش می‌یابد. بعد اخلاقی به توانایی درک و دریافت ارزش‌های نهفته در پیام رسانه‌ها تأکید دارد. همچنین نتیجه تحقیق نشان می‌دهد که رابطة مستقیم و معناداری بین بعد احساسی سواد رسانه‌ای و سرمایة اجتماعی وجود دارد یعنی با بالا رفتن بعد شناختی سواد رسانه‌ای، سرمایة اجتماعی فرد نیز افزایش می‌یابد.}, keywords_fa = {سواد رسانه‌ای,سرمایه اجتماعی,آموزش سواد رسانه‌ای,توسعه نیروی انسانی}, url = {https://www.jccs.ir/article_92939.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_92939_07c469f01bd67743323d9fe1e2379efa.pdf} }