@article { author = {محمدی, نریمان and رضایی, احمد}, title = {Modern Media and ُSemantic Perception of Leisure Practice}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {15}, number = {27}, pages = {163-184}, year = {2014}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {}, abstract = {The widespread evolution of economic, social, and cultural structures in the recent decades has deeply influenced human experiences. One of the most important transitions is domination of communicative media’s logic over the modern life, which has challenged many traditions of societies. Life style and leisure practice is an area of human’s social life, which has experienced some changes under the influence of communicative medias. This article is investigating youth leisure practice in communicative medias. In other words, aim of this research is investigating the effects of communicative medias on the leisure practice. Research method is qualitative and the technique is narrative interview in which 35 students of Mazandaran University has been interviewed. Research findings are showing that media power relations and the underlying ideology in which is encoding commercial texts, influences the youth leisure practice. Practice of media leisure, debilitates real communication and has transferred communication into the cyber networks. Leisure practice in this situation is a kind of personal experience rather than being social. Although the communicative medias are apparatuses of leisure control, they can also be apparatuses of resistance and causing the feeling of release (even being superficial). This experience can be defined as releasing from the prison of routine life. Subjective release does not mean releasing from the activity of routine life, but the right to choose the leisure}, keywords = {Communicative media,leisure practice,Identity resistance,social relations}, title_fa = {رسانه مدرن و درک معنایی از تجربه فراغت (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه مازندران)}, abstract_fa = {تحولات گسترده در ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دهه‌های اخیر، بسیاری از تجربه‌های انسانی را تحت تأثیر خود قرار داده است. یکی از مهم‌ترین این تحولات، حاکم شدن منطق رسانه‌های ارتباطی بر سیطره زندگی مدرن است که بسیاری از سنن جوامع را با چالش جدی روبرو نموده است. سبک زندگی و تجربه فراغت یکی از حوزه هایی از زندگی اجتماعی انسان مدرن است که تحت تأثیر رسانه‌های ارتباطی، تغییراتی را تجربه نموده است. مقاله حاضر در همین راستا، به دنبال بررسی تجربه فراغت جوانان در بستر رسانه‌های ارتباطی است. به عبارتی دیگر، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیرات رسانه‌های ارتباطی بر تجربه فراغت جوانان می‌باشد. روش پژوهش از نوع کیفی و ابزار پژوهش، مصاحبه روایی می‌باشد که طی آن با 35 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران مصاحبه روایی صورت گرفته شده است. یافته‌های پژوهش نشانگر این مسئله است که مناسبات قدرت رسانه‌ای و ایدئولوژی نهفته در آن که «متن تجارت محور» را رمزگذاری می‌کند، تجربه فراغت جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تجربه رسانه‌ای فراغت، سبب تضعیف ارتباطات واقعی گشته و ارتباطات را به درون شبکه‌های سایبری انتقال می‌دهد. تجربه فراغت در چنین حالتی، بیشتر از آنکه جمعی باشد، نوعی تجربه فردی است. رسانه‌های ارتباطی درحالی‌که خود ابزاری برای کنترل فراغت محسوب می‌شوند، می‌توانند ابزاری هم برای مقاومت باشد و سبب احساس رهایی (هر چند ظاهری) در جوانان گردد. چنین تجربه‌ای می‌تواند به عنوان رها شدن از زندان روزمرگی معنا پیدا کند. رهایی ذهنی تنها به معنای فارغ شدن از مشغولیت‌های روزمره نیست، بلکه اختیار انتخاب فراغت نیز قابل‌توجه است}, keywords_fa = {رسانه‌های ارتباطی,تجربه فراغت,مقاومت هویتی,روابط اجتماعی}, url = {https://www.jccs.ir/article_9017.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_9017_a5571b677251442927706d985e02c66e.pdf} }