@article { author = {forghani, mohammad mehdi and khodamoradi, yasin}, title = {The Role of Media Literacy in Adjustment of Internet Addiction}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {20}, number = {45}, pages = {85-102}, year = {2019}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {10.22083/jccs.2018.140379.2500}, abstract = {A Investigating the role of media literacy in adjusting Internet addiction is the aim of present research. This research is done through experimental method and using pre-test and t-test pattern with control group. Its statistical community is all students of third class of second level of middle school in Chaharmahal va Bakhtiari province. Multi-stage cluster sampling is the manner of sampling in this research. Forty students were selected as statistical sample in control and experiment groups. We have used Kaplan Standard Questionnaire "Internet misuse", and Yang Standard Questionnaire "internet addiction", and the media literacy Questionnaire which made by the researchers of the present research. We have used to Krunbachʼs alpha tests, Wilcassonʼs average comparison test, and T-pair by SPSS 24 software in order to measure the hypothesis of the research. The innovative accept of present research is its subject with the view of relationship between the two variables which are not paid attention to them synchronously and as a prevention way in previous researches, both Iranian or foreigners. Results of the present research show that education of media literacy has its effects on adjustment of internet addiction among students, amount of media utilization, improvement the ability of analysis, ability to produce media massage, ability to communicate with media message producers, and improvement of studentsʼ critical thinking in confronting media massages.}, keywords = {Literacy,Media Literacy,Addiction,Internet,Internet addiction}, title_fa = {نقش سواد رسانه‌ای در تعدیل اعتیاد اینترنتی (مطالعۀ موردی: دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ دوم چهارمحال و بختیاری)}, abstract_fa = {هدف پژوهش، بررسی نقش سواد رسانه­ای در تعدیل اعتیاد اینترنتی است. این پژوهش با روش آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری، دانش­آموزان پایۀ سوم مقطع متوسطۀ دوم استان چهارمحال و بختیاری است که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به تعداد 40 نفر در دو گروه کنترل و آزمایش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌های استاندارد استفادۀ مشکل‌زا از اینترنت کاپلان، اعتیاد اینترنتی یانگ و پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ سواد رسانه­ای است. از آزمون‌های آلفای کرونباخ، ویلکاکسون و t زوجی توسط نرم‌افزار 24spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که آموزش سواد رسانه‌ای، در تعدیل اعتیاد اینترنتی در بین دانش­آموزان تأثیر دارد. همچنین نتایج نشان دادند که آموزش سواد رسانه­ای، در میزان استفاده از رسانه، افزایش توانایی تحلیل و ارزیابی، توانایی تولید پیام رسانه­ای، توانایی برقراری ارتباط با تولیدکنندگان پیام رسانه­ای و افزایش تفکر انتقادی دانش­آموازان در برخورد با پیام رسانه­ای اثر دارد.}, keywords_fa = {سواد,سواد رسانه‌ای,اعتیاد,اینترنت,اعتیاد اینترنتی}, url = {https://www.jccs.ir/article_88047.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_88047_1db3be2a7234babe164e5a31066934c6.pdf} }