@article { author = {minavand, mohammad gholi}, title = {The Challenges and Solutions of Establishing Tourism Television}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {19}, number = {43}, pages = {37-60}, year = {2018}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {10.22083/jccs.2018.139730.2496}, abstract = {Iran is the tenth country in the world in terms of cultural heritage, human civilization and tourist attractions, but in terms of the number of tourists visiting the country, it is in the lower ranks. This research has used the depth interview technique to find out views of media, communication and tourism experts to address the obstacles and strategies for the establishment of tourism television in Iran. Fourteen experts, who are familiar with the subject, were interviewed in accordance with the principle of saturation. In one of the two important questions of this research, interviewees have been interviewed about the challenges and problems of launching a TV network and In another, the identification of the primary model of a tourism TV has been considered. The most important results are: The majority of the experts have identified the problems as legal, political, economic and professional. The legal problem relates solely to the exclusivity of radio and television. From the experts' point of view, professional issues include five categories of managerial, technical, human resources, audience engagement, and competition with state-owned television. The interviewees also pointed out that the financial and economic challenges including costliness of media production and the costly nature of the work of the media can cause economic problems in setting up a tourism network. From the perspective of experts, the pattern of this network of tourism is public media model; a media that needs to be focused on the audience and its programs should be produced and distributed according to the audience's needs.}, keywords = {Tourism,Television,Media,Establishment model,Cultural heritage}, title_fa = {چالش‌ها و راهکارهای تأسیس تلویزیون گردشگری در ایران}, abstract_fa = {ایران دهمین کشور دنیا از لحاظ میراث فرهنگی، تمدن بشری و جاذبه‌های گردشگری است، اما از نظر جذب گردشگر در رتبه‌های پایین قرار دارد. گردشگری در دنیای کنونی یکی از مهم‌ترین راههای جذب درآمد و توسعه محسوب می‌شود و کشورهای مستعد گردشگری با بهره‌گیری از روش‌های مختلف و ازجمله راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی گردشگری تلاش می‌کنند سهمی از صنعت گردشگری را به خود اختصاص دهند. روش این تحقیق تحلیلی ‌ـ ‌توصیفی است و با بهره‌گیری از تکنیک مصاحبۀ عمیق و استفاده از دیدگاه‌های برخی کارشناسان رسانه، ارتباطات و گردشگری، به موضوع چالش‌ها و راهکارهای تأسیس تلویزیون گردشگری در ایران پرداخته است. در این بررسی با رعایت اصل اشباع، با 14 نفر از کارشناسان آشنا با موضوع مصاحبه شده است. از دو پرسش اصلی این پژوهش، در یکی به چالش‌ها و مشکلات راه‌اندازی این شبکه پرداخته شده و در دیگری شناسایی الگوی اوّلیۀ تلویزیون گردشگری داخلی موردتوجه بوده است. نتایج پژوهش حاکی است که بیشتر صاحبنظران مشکلات راه‌اندازی شبکۀ گردشگری را شامل مشکلات قانونی، سیاسی، اقتصادی و حرفه‌ای دانسته‌اند. مشکل قانونی، تنها به انحصاری‌بودن رادیو و تلویزیون مربوط می‌شود. از نگاه کارشناسان، مشکلات حرفه‌ای شامل پنج مشکل مدیریتی، فنّی، نیروی انسانی، جذب مخاطبان و همچنین رقابت با تلویزیون دولتی‌اند. همچنین چالش‌های مالی و اقتصادی در راه‌اندازی شبکۀ گردشگری، شامل گران‌بودن تولیدات رسانه‌ای و پرهزینه‌بودن ماهیت کار رسانه عنوان شده‌اند. الگوی این شبکۀ گردشگری از نگاه کارشناسان، الگوی رسانۀ‌ خدمت عمومی است؛ رسانه‌ای که باید مخاطب‌‌‌‌محور باشد و برنامه‌های آن با توجه به نیاز مخاطب تولید و پخش شوند.}, keywords_fa = {گردشگری,رسانه,الگوی تأسیس,میراث فرهنگی,شبکۀ تلویزیونی}, url = {https://www.jccs.ir/article_80080.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_80080_523d9f8f2c52d7948c5d63da15004ee6.pdf} }