@article { author = {Fazeli, Nematollah}, title = {A Problematization of Feelings in Contemporary Iran: A Theory on the Mechanisms of Emotional Patterns in Iran}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {19}, number = {43}, pages = {1-36}, year = {2018}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {10.22083/jccs.2018.143045.2525}, abstract = {This paper presents and formulates an approach on emotion or feeling changes in contemporary Iran. In the Introductory, I formulate a problematic approach to analyze emotions and feelings in Iran. In the second part, I introduce and explain the key theoretical concepts including Sociological Imagination, the Complexity theory, the Cultural paradigm, the Structure of feelings, and Triple emotional patterns consisting of the Residual, Dominant, and the Emergent patterns. I draw these concepts from works of Raymond Williams, Edgar Morin, Alain Touraine and C. Right Mills. In the last part and the main body of the paper, I examine the Iranian contemporary structure of feelings according to the tripartite patterns and in each pattern I differentiate the main elements and features of the pattern explained.    The general postulation of this study is that human feelings are social contractions and therefore all feelings are social and cultural. Accordingly, to examine and defamiliarize feeling we need to consider socio-historical contexts that would construct and change the feelings. This view is against “essentialist approach” which analyzes Iranians Based on a pattern of eternal and immutable emotions which is quite pervasive among the masses and ordinary people. Methodologically, this paper is a conceptual and cultural analysis to defamiliarize and problematize the Iranian contemporary feelings and emotions.}, keywords = {Structure of feelings,Cultural paradigm,Problematization,Iranian contemporary culture,The emergent structure of feelings,The modern structure of feelings,The residual structure of feelings}, title_fa = {صورت‌بندی مسئله احساسات در ایران معاصر نظریه‌ای دربارۀ پویایی الگوهای عاطفی در ایران}, abstract_fa = {این مقاله ارائه دیدگاهی درباره تغییر عواطف یا احساسات در ایران معاصر است. در بخش مقدمه مسئله را صورت بندی می کنم و دیدگاه کلی برای تحلیل احساسات در ایران معاصر را این مقاله، ارائه دیدگاهی دربارۀ تغییر عواطف یا احساسات در ایران معاصر است. در بخش مقدمه، مسئله را صورت‌بندی می‌کنم و دیدگاه کلی را برای تحلیل احساسات در ایران معاصر شرح می‌دهم. در بخش دوم، مباحث نظری و مفهومی را دربارۀ  «انگارۀ فرهنگی»، «ساختار احساسات» و الگوهای سه‌گانۀ عواطف و نظریۀ پیچیدگی تشریح و با الهام و اقتباس از نظریه‌های ریموند ویلیامز، آلن تورن، سی رایت میلز و ادگار مورن، چارچوبی تحلیلی برای تحلیل مسئله احساسات در ایران تدوین می‌کنم. بخش اصلی مقاله به تشریح و بیان تفصیلی ساختار احساسات در ایران اختصاص دارد. در اینجا سه الگوی ساختار احساسات در ایران شامل «الگوی رسوب‌یافته»، «الگوی امروزی‌شده و مسلط» و «الگوی درحال‌ظهور» را از یکدیگر تفکیک کرده‌ام.      درونمایۀ اصلی تحلیل و توصیفی که در اینجا از ساختار احساسات در ایران معاصر ارائه کرده‌ام این است که احساسات، «برساخت ‌اجتماعی» است که با تحولات تاریخی و اجتماعی در هر جامعه ازجمله جامعۀ ایران دگرگون می‌شود. این دیدگاه در مقابل «رویکرد ذات‌پندارانه»ای است که ایرانیان را براساس الگوی احساسات ازلی و تغییرناپذیر تحلیل می‌کند. هچنین این مقاله از نظر روش‌شناسی، تحلیل مفهومی و فرهنگی است.}, keywords_fa = {ساختار احساسات,انگارۀ فرهنگی,مسئله‌مندسازی,ساختار احساسات رسوب‌یافته,ساختار احساسات مسلط (امروزی‌شده),ساختار احساسات درحال‌ظهور}, url = {https://www.jccs.ir/article_80079.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_80079_63bb6a946fd51521c28f39bbebda1fd4.pdf} }