@article { author = {Mohammad Reza Rohani, Naser Bahonar and 00, 00}, title = {A Media Approach to the Analysis of Relationship between Enjoining the Good and Forbidding the Evil}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {15}, number = {25}, pages = {115-147}, year = {2014}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {}, abstract = {Today, the widespread presence of mass media in directing the world public opinion is one of the undeniable facts that and has influenced the contemporary world. This meaning has gone up to that point that the present age has been called "the Age of Media". In the meantime, addressing the obligation of enjoining good and forbidding the evil based on its privileged position in Islam and also in other religious practices is important for having desirable Islamic media. Accordingly, its elements and functions can be dealt with and considered with regard to the contemporary social and cultural requirements. There are six basic elements for communication in Jakobson's model of media. Each of these six elements has assigned certain communicative functions to oneself which include receptors, effort functionality, transmitters, emotional functionality, message, aesthetic functionality, code or codes, cross-language functionality, context, reference functionality, contact channels, and words functionality. In Jakobson's view, each message has a set of functions, but a function becomes dominant based on the circumstances and context. Enjoining good and forbidding the evil in the Islamic ideal media, not only indicate the above elements and functionalities in relation to each other and in a convergent and interactive model, but also manifest the media dominant aspect, i.e. the motivational functionality of the audience in facing with the message.}, keywords = {Enjoining the Good and Forbidding the Evil,the mass media,The Islamic Ideal Media,Jakobson's Media-communication Model,Elements and Functionalities}, title_fa = {رویکردی رسانه‌ای به تحلیل ارتباطی امر به معروف و نهی از منکر}, abstract_fa = {امروزه حضور گستردة رسانه‌های جمعی در جهت‌دهی به افکار عمومی جهان از واقعیت‌های انکارناپذیر بوده که دنیای معاصر را تحت تأثیر قرار داده است. این معنا تا بدانجا پیش رفته که عصر حاضر را عصر رسانه‌ها نامیده‌اند. در این میان پرداختن به فریضة امر به معروف و نهی از منکر با توجه به جایگاه ممتاز آن در دین مبین اسلام و همچنین در بین سایر فرایض دینی برای رسیدن به رسانه‌های مطلوب اسلامی حائز اهمیت است. بر این اساس می‌توان با تحلیل رسانه‌ای این فریضة الهی عناصر و کارکردهای آن‌را با توجه به اقتضاهای فرهنگی و اجتماعی معاصر مورد توجه قرار داد. در مدل رسانه‌ای یاکوبسن برای برقراری ارتباط، شش عنصر اساسی وجود دارد که هر یک از عناصر شش‌گانه، کارکردهای ارتباطی مشخصی را به‌خود اختصاص می‌دهند. گیرنده، کارکرد کوششی، فرستنده، کارکرد عاطفی، پیام، کارکرد زیبایی‌شناسانه، کد یا رمزگان، کارکرد فرازبانی، بافت، کارکرد ارجاعی و مجرای تماس، کارکرد کلامی. در دیدگاه یاکوبسن هر پیام مجموعه‌ای از کارکردها بوده که یک کارکرد حسب شرایط و بافت، وجه غالب می‌شود. امر به معروف و نهی از منکر در رسانه‌های مطلوب اسلامی نه‌تنها عناصر و کارکردهای فوق را نسبت به یکدیگر و در الگویی هم‌گرا و تعاملی نشان می‌دهد بلکه وجه غالب رسانه‌ای یعنی کارکرد انگیزشی مخاطب در مواجهه با پیام را متجلی می‌سازد.}, keywords_fa = {امر به معروف و نهی از منکر,رسانه‌های جمعی,رسانة مطلوب اسلامی,مدل ارتباطی ـ رسانه‌ای یاکوبسن,عناصر و کارکردها}, url = {https://www.jccs.ir/article_5894.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_5894_75a3b08b941467489a9408d35a9e3679.pdf} }