@article { author = {Motamed Nejhad, Roya and Esmaeeli Fallah, Marzieh}, title = {Protecting of woman statute in rules and regulations regarding advertising}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {18}, number = {39}, pages = {7-37}, year = {2017}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {10.22083/jccs.2017.92305.2210}, abstract = {Abstract Question of gender and woman in advertising is a controversial discourse. This subject among critics of advertising especially in western countries which misuse of woman is prevalent is very important. Stereotypical contacts and determind social conception from role of woman in society make this controversy. Regarding the influence of media productions especially advertising on culture, it is very important How to represent women in advertising and protective laws aiming to guarantee correct representation. In this this paper we tried to examine and evaluate the support of dignity of woman in the rules and regulations of existing commercial advertisements in a descriptive way and using the documentary and library study method.  Purpose of this study is analyzing and evaluating of protections from woman statute in current advertising rules and regulations. The results indicate that in Iran does not enact a comprehensive law in this regard yet and despite suitable grounds in our jurisprudence and constitution, our country have no compiled rule in this regard. In the other hand current law also have no any effective and adequate executive guarantee. In existing   study the situation of woman in rules regarding advertising analyzed.}, keywords = {Keywords: Advertising,protecting rules,woman statute,Gender,Representation}, title_fa = {حمایت از منزلت زنان در قوانین و مقررات ناظر بر تبلیغات بازرگانی}, abstract_fa = {چکیده بحث جنسیت و زن در آگهی‌های تجاری یکی از مباحث جنجالی است. این موضوع بین منتقدان آگهی‌ها به‌ویژه در کشورهای غربی که شیوع استفادۀ ابزاری از زنان رایج‌تر است، از جایگاه خاصی برخوردار است. برخوردهای کلیشه‌ای و برداشت‌های اجتماعی معین از نقش زنان در جامعه موضوع این مناقشات را شکل می‌دهد. با توجه به تأثیر‌گذاری تولیدات رسانه‌ای و از آن جمله تبلیغات بر فرهنگ، چگونگی بازنمایی زنان در تبلیغات و قوانین حمایتگر جهت تضمین بازنمایی صحیح دارای اهمیت ویژه‌ای است. این مقاله در پی آن است که به شیوه توصیفی و با بهره‌گیری از روش مطالعۀ اسنادی و کتابخانه‌ای به بررسی و ارزیابی حمایت‌های صورت گرفته از شأن و منزلت زن در قوانین و مقررات آگهی‌های تجاری موجود بپردازد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که در کشور ما هنوز مقررات جامعی در این زمینه وضع نشده است و با وجود زمینه‌های بسیار مساعد و مناسب در فقه و قانون اساسی، کشور ما بدون حقوق تدوین شده در این زمینه است. از سوی دیگر همین قواعد موجود نیز بعضاً از ضمانت اجرای کافی و مؤثری برخوردار نمی‌باشند. }, keywords_fa = {تبلیغات بازرگانی,قوانین حمایتی,منزلت زن,جنسیت,بازنمایی}, url = {https://www.jccs.ir/article_57564.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_57564_3b3394a6acd522c4053bc6b2535eec79.pdf} }