@article { author = {Khojasteh Bagherzadeh, Hasan}, title = {The Normative Model of Media Content Production:An Strategy to Create Competitive Advantage}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {18}, number = {37}, pages = {193-218}, year = {2017}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {10.22083/jccs.2017.63518.1995}, abstract = {   Over the time, the media produce their products based on defined normative models demonstrated by organizational structure. This models have been transformed into powerful cliché which is not became possible to be released. Hence, finding a different model to present content is always one of the important concerns in media organizations. It is affected not only content type but also different scopes of organization, including production procedure, Arrangement of organizational structure and human resource model. Accordingly, in this article it has tried to present An Alternative normative model for media content production by descriptive- analytic method and categorization, while presenting the current and common models of classifying content production, based on twenty years of experience in the line and staff management sections at national media. Although, these Models are distinct from each other due to categorization, they might be tolerably put on the general content categories like social, political etc. This normative model of content classification is based on people’s ordinary life and the events surrounding it, having the ability to use them for content production in different types of media.  }, keywords = {normative models,content,Media,categorization}, title_fa = {الگوهای هنجاری تولید محتوای رسانه‏ها: راهبرد ایجاد مزیت رقابتی}, abstract_fa = {رسانه‏ها تولیدات خود را براساس الگوهای هنجاری تعریف شده‏ای که در تشکیلات سازمان‏ها بروز و ظهور دارد، تولید می‏کنند. این الگوها در طول زمان تبدیل به کلیشه‏های قدرتمندی می‏شوند که خلاصی از آن‏ها چندان میسر نیست. از این‌رو یافتن الگویی متفاوت برای ارائه محتوای متفاوت همواره یکی از دغدغه‏های مهم سازمان‏های رسانه‏ای می‏باشد. این مهم فقط بر نوع محتوا تأثیر ندارد بلکه بر ابعاد مختلف سازمان رسانه اعم از چگونگی فرایند تولید و نحوه چینش ساختار سازمانی و الگوی نیروی انسانی نیز تأثیرگذار است. بر این اساس در این مقاله سعی شده با روش توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از مقوله‏بندی، ضمن معرفی الگوهای فعلی و رایج دسته‏بندی تولید محتوا، بر اساس تجربه حدود بیست ساله مدیریت در بخش‏های صف و ستاد در رسانه ملی الگوی هنجاری متفاوتی برای تولید محتوای رسانه‏ها ارائه شود. هرچند این الگوها از جهت مقوله‏بندی متفاوت است اما با تساهل می‏تواند در مقوله‏های کلی محتوا مانند اجتماعی یا سیاسی و نظایر آن نیز قرار گیرد. مبنای این الگوی هنجاری مقوله‏بندی محتوا براساس امور زندگی روزانه مردم و رویدادهای پیرامون آن است که قابلیت استفاده در تولید محتوا برای انواع رسانه‏ها را دارد.رسانه‏ ها تولیدات خود را براساس الگوهای هنجاری تعریف شده‏ ای که در تشکیلات سازمان‏ ها بروز و ظهور دارد، تولید می‏ کنند. این الگوها در طول زمان تبدیل به کلیشه‏ های قدرتمندی می‏ شوند که خلاصی از آن‏ها چندان میسر نیست. از این جهت یافتن الگویی متفاوت برای ارائه محتوای متفاوت همواره یکی از دغدغه‏ های مهم سازمان‏ های رسانه‏ ای می‏ باشد. این مهم فقط بر نوع محتوا تأثیر ندارد بلکه بر ابعاد مختلف سازمان رسانه اعم از چگونگی فرایند تولید و نحوه چینش ساختار سازمانی و الگوی نیروی انسانی نیز تأثیرگذار است. بر این اساس در این مقاله سعی شده با روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از مقوله‏ بندی، ضمن معرفی الگوهای فعلی و رایج دسته‏ بندی تولید محتوا، بر اساس تجربه حدود بیست ساله مدیریت در بخش‏ های صف و ستاد در رسانه ملی الگوی هنجاری متفاوتی برای تولید محتوای رسانه‏ ها ارائه شود. هرچند این الگوها از جهت مقوله‏ بندی متفاوت است اما با تساهل می‏تواند در مقوله‏ های کلی محتوا مانند اجتماعی یا سیاسی و نظایر آن نیز قرارگیرد. مبنای این الگوی هنجاری مقوله‏ بندی محتوا براساس امور زندگی روزانه مردم و رویدادهای پیرامون آن است که قابلیت استفاده در تولید محتوا برای انواع رسانه‏ ها را دارد.}, keywords_fa = {الگوهای هنجاری,محتوا,رسانه‏ها,مقوله‏بندی}, url = {https://www.jccs.ir/article_50004.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_50004_aed94ade41063ea6966c3f4fde48ae75.pdf} }