@article { author = {khaniki, hadi and atabak, mohammad and azizi, farid}, title = {The situational Analysis of virtual social networks in Iran by Habermasian’s public sphere Approach (Case study: Several Facebook groups)}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {18}, number = {37}, pages = {101-130}, year = {2017}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {10.22083/jccs.2017.58105.1937}, abstract = {With increasing of the expanding role of the cyberspace in social life, fundamental questions has been created such as about the social and political effects of the cyberspace and its related technologies. The aim of this study is to analyze the situation of Facebook social network with the approach of the Habermasian’s public sphere and possibility of the formation of virtual public sphere. For this purpose 8 Groups through active facebook groups purposefully have been selected and by using qualitative content analysis have been studied. The findings show that users by tracking issues discussed in virtual networks in connection with their social world, can have a more active role in public sphere. Findings also showed that Facebook, despite providing access for citizens to various information and the opportunity to speak on various topics, for reasons such as the uneven distribution of different capitals, superficial nature of the information, discontinuation of raised issues, Overcoming the display on the idea, fun aspect of the content, the lack of critical nature of the content and so on does not have the ability to become a virtual public sphere}, keywords = {Cyberspace,virtual social networks,Facebook,virtual Public Sphere,Users,discussion}, title_fa = {تحلیل وضعیت شبکه‌های اجتماعی مجازی در ایران با رویکرد حوزه عمومی هابرماس (مورد مطالعه چند گروه فیس‌بوکی)}, abstract_fa = {همراه با افزایش نقش روزافزون فضای مجازی در زندگی اجتماعی پرسش‌های بنیادی ازجمله در مورد تأثیرات اجتماعی و سیاسی فضای مجازی و فناوری‌های مرتبط با آن به وجود آمده است. هدف از این پژوهش بررسی امکان شکل‌گیری پدیدار حوزه عمومی در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک با توجه به معیارهای حوزه عمومی هابرماس است. بدین‌منظور 8 گروه از میان گروهای فیس­بوکی ایرانی فعال در زمینه مسائل عمومی به‌صورت هدفمند انتخاب و با استفاده از روش تحلیل محتوی کیفی مورد مطالعه قرار گرفته­اند. یافته­های این پژوهش نشان می­دهد که کاربران با پیگیری مسائل مطرح‌شده در شبکه‌های مجازی در پیوند با دنیای اجتماعی خود، می‌توانند نقش فعال­تری در حوزه عمومی داشته باشند. همچنین یافته­های به‌دست آمده نشان داد فیس‌بوک به­رغم آنکه زمینه دسترسی شهروندان به اطلاعات مختلف و امکان گفت‌وگو بر سر موضوعات مختلف را فراهم آورده است، به دلایلی همچون، وجود توزیع نابرابر سرمایه­های مختلف، خصلت سطحی بودن اطلاعات، ادامه­دار نبودن مسائل مطرح‌شده، غلبه جلوه بر ایده، جنبه سرگرم­کننده بودن مطالب، خصلت انتقادی نبودن مطالب؛ قابلیت تبدیل شدن به یک حوزه عمومی مجازی را ندارد. }, keywords_fa = {شبکه‌های اجتماعی مجازی,فیس‌بوک,حوزه عمومی مجازی,کاربران,گفت‌وگو}, url = {https://www.jccs.ir/article_50001.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_50001_d9660ade742c3c7e786b3c7eb4df47d5.pdf} }