@article { author = {Darini, Vali Mohammad and Taban, Mohammad and Namdar Joyami, Ehsan and Bahonar, Naser}, title = {Relationship between Symbolic Capital and Cultural Capital (A case study of the state university in Ilam)}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {16}, number = {31}, pages = {178-197}, year = {2016}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {}, abstract = {Relationship between capital and the rate of capitals' transformation into each other is of utmost importance. The aim of this study is to investigate the relationship between symbolic capital and cultural capital facets. In this regard, a major hypothesis and three minor hypotheses are formed. Symbolic capital consists of three dimensions: visualized capital, objectified capital, institutionalized capital. Research method is practical with respect to its purpose, is descriptive regarding its nature and is a kind of survey study. Data analysis is taken place using SPSS 19 and lisrel 8.8 software. The population under investigation consists of 4620 individuals. Number of individuals in the sample is determined to be 353 using Kerjsi-Morgan table. Cronbach Alpha coefficients for symbolic capital and cultural capital are equal to 0.846 and 0.934, respectively. The findings show that the rate of the relationships (r) between social capital and cultural capital facets (visualized, objectified, institutionalized) equals 0.91, 0.75 and 0.71, respectively and the rate of the total relationship between social capital and cultural capital is equal to 0.89. The results indicate that individuals, who possess a higher symbolic capital, have a greater cultural capital. If we want to change or influence a culture in a society, we must use different types of symbolic capital (economic, social and cultural) and direct the existing cultural capital towards the expected goal of (our symbolic capital).}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رابطه سرمایه نمادین با سرمایه فرهنگی (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه دولتی ایلام)}, abstract_fa = {رابطه میان سرمایه و نرخ تبدیل سرمایه‌ها به یکدیگر از اهمیت شایانی برخوردار است. هدف، این تحقیق بررسی رابطه سرمایه نمادین با ابعاد سرمایه فرهنگی است. در این راستا یک فرضیه کلی و سه فرضیه جزئی شکل گرفت. سرمایه نمادین شامل سه بعد نمادین‌ اقتصادی، نمادین‌ اجتماعی و نمادین‌ فرهنگی است. سرمایه فرهنگی شامل سه بعد تجسم یافته، عینیت یافته، نهادینه شده است. روش تحقیق برای هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و از نظر روش، پیمایشی است و  تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار  spss19و lisrel8/8 صورت گرفته است. جامعه مورد نظر، 4620 نفر است. تعداد نمونه با استفاده از جدول کرجسی ـ مورگان بالغ بر 353 نفر است. میزان آلفای کرونباخ برای پرسش‌نامه‌های سرمایه نمادین و سرمایه فرهنگی برابر با0/846  و 934/0 بود. یافته‌ها، شدت رابطه (r) سرمایه اجتماعی با ابعاد سرمایه فرهنگی (تجسم‌ یافته، عینیت یافته، نهادینه شده( به ترتیب برابر با 91/0، 75/0، 71/0 و میزان رابطه کلی سرمایه اجتماعی با سرمایه فرهنگی برابر با 89/0 بود. نتایج به دست آمده نشان می‏دهد، افرادی که سرمایه نمادین بیشتری دارند، از سرمایه فرهنگی بیشتری برخوردار هستند؛ چنانچه در سازمان یا جامعه، بخواهیم فرهنگی را تغییر بدهیم یا روی آن تأثیر بگذاریم، باید از انواع سرمایه نمادین(اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) استفاده کنیم و سرمایه فرهنگی موجود را به سمت هدف نهایی (سرمایه نمادین مقبول جامعه ایرانی و اسلامی) تغییردهیم.}, keywords_fa = {سرمایه نمادین اقتصادی,سرمایه نمادین اجتماعی,سرمایه نمادین فرهنگی,سرمایه فرهنگی}, url = {https://www.jccs.ir/article_12603.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_12603_e7a1eabe0ae2514b93286ec8581af7b1.pdf} }