@article { author = {Bashir, Hassan and Hussaini, Sayyed Baqer}, title = {Feminity and Masculinity in Afghanistan Society: Discourse Analysis of "Sang-e-Sabor" Film:}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {16}, number = {30}, pages = {67-87}, year = {2015}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {}, abstract = {Is the film Sang-e-Saboor "Rock patient" express the true nature of marriage in Afghan society? To answer this question and whether the character and functions of men and women in this film, showing the culture of men and women in Afghanistan or not; this article analysis the concepts of masculinity and femininity in the dialogues of one of the most popular films by using Laclau critical discourse analysis method, psychoanalytic theory of Karen Horney and the critical theory of orientalism.  The film Sang-e-Saboor "Rock patient", represents the marriage life of a wounded men and his wife at the time of the civil war in Kabul. This Analysis shows that the concepts of femininity and masculinity represented in stone patient do not reflect the cultural nature of marital relations of Afghans. However, the discourse methods exchanged between the injured man and his wife represent part of the hegemonic discourse of war in Afghanistan which cannot be considered the only hegemonic discourse in Afghanistan.}, keywords = {Film Sang-e-Saboor "Rock patient",Power,femininity,Masculinity,Afghanistan}, title_fa = {زنانگی و مردانگی در جامعه افغانستان:‌ تحلیل گفتمان فیلم سنگ صبور}, abstract_fa = {آیا فیلم«سنگ صبور» بیان‌کننده ماهیت واقعی زندگی زناشویی جامعه افغانستان است؟ برای جواب به این سؤال و اینکه آیا شخصیت‌ها و کارکردهای زن و مرد در این فیلم، نشان‏دهنده فرهنگ مردان و زنان افغانی هست یا خیر؛ مفاهیم تشکیل دهندة مردانگی و زنانگی دیالوگ‌های یکی از معروف‏ترین فیلم‏های افغانی به نام «سنگ صبور» با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی لاکلاو و موف و با نظریه روان‌کاوانه «کارن هورنای» و نظریه انتقادی شرق‏شناسی تحلیل شده‌اند. فیلم سنگ صبور، زندگی زناشویی یک مرد جنگی مجروح و همسرش را در زمان جنگ‌های داخلی در شهرکابل بازنمایی می‌کند. تحلیل انجام گرفته بیانگر این است که مفاهیم زنانگی و مردانگی بازنمایی شده در سنگ صبور نمایان‌گر ماهیت فرهنگ روابط زناشوهری افغانی‌ها نیست. البته، شیوه‏های گفتمانی، به‏خصوص گفتمان رد و بدل شده میان مرد مجروح جنگی و همسرش بیانگر بخشی از گفتمان حاکم در افغانستان است که نمی‏توان آن‏را تنها گفتمان حاکم دانست.}, keywords_fa = {فیلم سنگ صبور,اقتدار,زنانگی,مردانگی,افغانستان}, url = {https://www.jccs.ir/article_11838.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_11838_283f364946458ee628b1c9c2d5d446ac.pdf} }