@article { author = {00, 00 and 00, 00}, title = {Religious education and how represent it in television;Case study (A TV Serial Eghma)}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {11}, number = {12}, pages = {9-35}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {}, abstract = {In this article we try to study and have an especial look in TV  regarding to the Islamic education, and  we try to rely on the teachings of the Holy Qur'an, Sonat (prophet  Mohammad doctrine) as well as emphasizing holy order of  Imam Ali. At first we should knowing the meaning of education well and then study media and its effect on education. We also try to have a great emphasis on education in Islamic doctrine of course the western theories in education have been studied. In this paper we also have analyzed education in Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) as a national media of Iran. At the end one of the popular TV serial named Eghm (Coma) as a case for this research has been evaluated.}, keywords = {the Holy Qur'an r,Nahjol balaghe,Education,Skill Training,Media}, title_fa = {تربیت دینی و چگونگی بازنمایی آن در متون تلویزیونی؛ مورد مطالعه، سریال اغماء}, abstract_fa = {در مقاله حاضر جایگاه رسانه و به طور خاص تلویزیون در امر تعلیم و تربیت اسلامی، متکی بر آموزه‌های قرآن کریم، سنت نبوی و با تأکید بر فرمایش‌های امیرالمؤمنین علی(ع) مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای فهم نحوه حضور رسانه در امر تربیت، باید ابتدا شناخت نسبتاً کاملی از موضوع تعلیم و تربیت و ضرورت آن کسب نمود؛ در ادامه تلاش می‌شود که مبانی تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار گرفته و پس از بررسی نظریات اندیشمندان غربی و مسلمان مطرح در این عرصه، وضعیت تربیت در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران مطرح و وضعیت رسانه ملی مورد ارزیابی قرار گیرد. در نهایت پس از طرح اصولی به عنوان اصول تربیتی، ذیل دو عنوان تولیدات رسانه‌ای و مخاطبان، نحوه بازنمایی اصول تربیتی در یکی از تولیدات سیمای جمهوری اسلامی ایران (سریال تلویزیونی اغماء) مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.}, keywords_fa = {قرآن,نهج‌البلاغه,تعلیم و تربیت,مهارت‌آموزی,رسانه}, url = {https://www.jccs.ir/article_3275.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_3275_8cb1360a23a01bfce96e620d761066c4.pdf} } @article { author = {00, 00 and 00, 00}, title = {Policy of Culture in Iran ; In Imam Khomeini Point of View}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {11}, number = {12}, pages = {37-64}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {}, abstract = {Macro policy of culture in Iran will cause growth and development in cultural planning if we have an especial emphasis on Islamic doctor not some strange doctrine which has been taken from the west and east countries. We try to take an especial look in Imam Khomeini point of view cause it helps   us to solve our problem in this area. In this article the Descriptive, analytical method have been used although we try to study sahifeh of imam Khomeini , as well as by emphasizing his holy Will we want to know about his political view . In this research these question will be answered: 1. what is the definition of culture in Imam Khomeini point of view? 2. What is his idea about western culture as well as its characters? 3. What policy recommendations can be used for cultural affairs on the basis of comments from Imam Khomeini?}, keywords = {Imam Khomeini,Policy,culture,Islam,colonialism}, title_fa = {سیاستگذاری امور فرهنگی کشور از دیدگاه امام خمینی(ره)}, abstract_fa = {سیاستگذاری کلان در زمینه امور فرهنگی کشور که منجر به رشد و توسعه برنامه‌های فرهنگی با مضامین اسلامی و خودی و نه وارداتی شود، نیازمند مبانی نظری قوی خواهد بود. تبیین این سیاست‌ها از دیدگاه امام خمینی(ره) با بررسی آراء و نظرات ایشان کمک مؤثری به حل مشکلات فرهنگی خواهد کرد. این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی در پی آن است که با بررسی نظرات امام خمینی در صحیفه امام و با تأکید بر وصیت‌نامه‌ سیاسی الهی ایشان مؤلفه‌های سیاستگذاری امور فرهنگی کشور را استخراج کند. در این پژوهش به اختصار تلاش می‌شود به این سؤالات پاسخ داده شود: 1.امام خمینی چه تعریفی از فرهنگ ارائه می‌دهند؟ 2. با توجه به لزوم شناخت فرهنگ بیگانه، رهبر انقلاب چه ویژگی‌هایی را برای فرهنگ غیرخودی برمی‌شمرند؟ 3. چه پیشنهادهایی را می‌توان برای سیاستگذاری کلان امور فرهنگی براساس نظرات امام خمینی استخراج کرد؟}, keywords_fa = {امام خمینی(ره),سیاستگذاری,امور فرهنگی,اسلام,استعمار}, url = {https://www.jccs.ir/article_3276.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_3276_651d7c5c8cb48b90af5ba30afea80a25.pdf} } @article { author = {00, 00}, title = {The pilgrimage of Mecca in Islamic Miniature and the role of it in National Solidarity and Islamic Unity}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {11}, number = {12}, pages = {65-88}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {}, abstract = {God send his massage to Ibrahim then his made Kaaba; Mohammad reconstructed the Kaaba to be holly place for all Muslims around the world. The message of Kaaba is monotheism, Solidarity and unity for all Muslims. Therefore Islamic arts were deeply affected by the concept of solidarity and unity. One of the examples of this claim is Islamic miniature. By studying pilgrimage ofMeccawe will found how Muslims artist are skillful in reflect their religious in Islam arts although it shows how Muslims are kind and friendly with each other. In this article we try to study the miniature of some historical periods like: Ilkhanid period, Timurid dynasty, during 14th, 11th, 8th to 17th century; then we Have chose to consider some manuscripts like: Jami' al-tawarikh , Leyli and Madjnun,Alle Zafar Works, Shahnameh of ghavamod din , Eskandar Soltan s war ,Selseleh alzahab , Rozatol alsafa ,  The Five Jewels (Panj Ganj) Nezami , Habibol seyr ,Hieyrol Nabi(the Biography of Prophet Mohammad). In this paper we have studied the content of every figure and we have focused on pilgrimage ofMecca.The goals and questions of this article are listed below:   Goals: -    The Study of the effect of pilgrimage ofMeccaand Kaaba on National Solidarity and Islamic Unity in Islamic Miniature -    The technical study of artistic characters of pilgrimage ofMeccain Islamic Miniature.   Questions: -    Did the Islamic Miniatures honor pilgrimages ofMeccafor Islamic Unity? -    What was the differences and similarities of painting figures with especial attention to the Kaaba and if these figures have considered the unity between Muslims in each historical period which have been considered? The documentary method was used in this article and descriptive and historical methods were utilized for writing this paper.}, keywords = {Pilgrimages of Mecca,the Kaaba,National Solidarity and Islamic Unity,Iranian and Ottoman Miniature,14th,11th,8th to 17th century}, title_fa = {مناسک حج در نگارگری اسلامی و نقش آن در همبستگی ملی و وحدت اسلامی - مهناز شایسته‌فر}, abstract_fa = {نگارگری مناسک حج، جلوه‌ای است از چیره‌دستی هنرمندان نگارگر مسلمان در بازنمایی مذهب در هنر اسلامی؛ همچنین بیانگر نمودی از حلقه مودت و محبت در میان مسلمانان است. نگاره‌های مورد بحث در این مقاله از دوره‌های تاریخی ایلخانی، تیموری: فوی و ترکان عثمانی، حدفاصل سده‌های هشتم تا هفدهم/یازدهم/ چهاردهم و از میان نسخه‌های خطی جامع‌ التواریخ، لیلی و مجنون، آثار آل مظفر، شاهنامه قوام‌الدین، جنگ اسکندر سلطان، سلسلة الذهب، روضة الصفا، خمسه نظامی، حبیب السیر، سیرالنبی و چند نگاره تک برگی انتخاب شده است. در این مقاله ضمن بررسی محتوایی نگاره‌ها با محوریت حج و خانه کعبه، اهداف زیر پیگیری می‌شوند: 1. بررسی نوع تأثیرگذاری مناسک حج در همبستگی ملی و وحدت اسلامی در نگارگری اسلامی / 2. بررسی تکنیکی و ویژگی‌های هنری ترسیم مراسم حج در نگارگری اسلامی.}, keywords_fa = {مناسک حج,کعبه,همبستگی ملی,وحدت مسلمین,نگارگری ایرانی و عثمانی}, url = {https://www.jccs.ir/article_3505.html}, eprint = {} } @article { author = {00, 00 and 00, 00}, title = {A Model for Measuring the Rate of Religiosity of Youth}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {11}, number = {12}, pages = {89-123}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {}, abstract = {In this Article we try to show a model for measuring the rate of religiosity of youth, so at first we have used five dimensions of religion model of Glock and Stark for making indicators, then by using Factor Analysis we want to know these five dimensions of religion better. The relation between these five dimensions of religion on the base of emotional approach of psychologists like Mandler, Schachter and Arnold has been considered although we try to adjust their ideas to Islamic doctrine. The study of such a relations and effects which is occurred between variables have been measured by using Lisrel software, so we called them structural equation modeling (SEM)  or Confirmatory factor analysis (CFA). The rate of RMSEA=0/053 for this model shows that the model have acceptable Goodness of fit. Therefore we can claim that religiosity have three dimension, first dimension is mental and cognitional dimension of religious, second is emotional and dimension of religious , then the third is practical and behavioral dimension of religious .the relation of these three dimension of religious is important it means at first religious goes through the first filter (mental and cognitional), then it will be known in the case of emotional dimension at the end it is practical and behavioral dimension which will be appeared .}, keywords = {Religiosity,Model for Measuring,the Behavioral and Rituals of Religious,religious knowledge,the Sense and Experience of Religious}, title_fa = {مدل اندازه‌گیری دینداری جوانان}, abstract_fa = {مدل اندازه‌گیری دینداری جوانان؛ ابتدا بر پایه‌ ابعاد پنجگانه‌ مدل گلاک و استارک شاخص‌سازی شده؛ سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به دنبال شناسایی دقیق ابعاد پنجگانه‌ فوق مورد بررسی قرار گرفته است. روابط بین ابعاد پنجگانه‌ دینداری بر پایه‌ رویکرد هیجانی روان‌شناسانی نظیر ماندلر، شاختر، آرنولد و انطباق دیدگاه‌های آنان با تربیت اسلامی مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفته است. مطالعه این روابط و تأثیر و تأثر بین این متغیرها با استفاده از نرم‌افزار لیزرل که به نوعی به آن تحلیل عاملی تأییدی یا مدل معادلات ساختاری می‌گویند، مورد اندازه‌گیری قرار گرفته است. مقدار RMSEA=0/053 برای این مدل، نشان می‌دهد که این مدل از برازش قابل قبولی برخوردار است. به‌طوری که می‌توان اذعان نمود که دینداری یک پدیده‌ سه بعدی است که شامل بعد اول؛ بعد ذهنی و شناختی دین، بعد دوم؛ بعد احساسی یا عاطفی دین و بعد سوم؛ بعد عملی و رفتاری دین می‌باشد. روابط اثرگذاری بین ابعاد دینداری طوری است که ابتدا از فیلتر ذهنی و شناختی عبور کرده و پس از آن در حالت عاطفی و احساسی شناسایی شده و سپس با عبور از آن فیلتر، در شکل رفتاری نمایان می‌گردد.}, keywords_fa = {دینداری,مدل‌اندازه‌گیری,مناسک و رفتار دینی,دانش و اطلاعات دینی,احساس و تجربه دینی}, url = {https://www.jccs.ir/article_3417.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_3417_7a02dc5fd888d1ed19ed75fbc6ba68e2.pdf} } @article { author = {00, 00}, title = {The Soft War and the Essence of Islamic Revolution of Iran}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {11}, number = {12}, pages = {125-157}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {}, abstract = {The Islamic revolution ofIranin 1979 was occurred and Shah fell from power, it means finally after 2500 year monarchy system as well as American empire inIranwas overthrown by people. Therefore the revolution became very valuable and meaningful for people. In this revolution values and beliefs such as selfless devotion, forgiveness, justice and idealistic became more important for people so these holly values and beliefs became main characters of revolution ofIran. The 1979 revolution of Iran not only have proved that religious is not separated from social and political issues in every society, but also it have been had very crucial influences on awareness and religious dignity of people in the middle east as well as all the world. Of course the revolution gaveIranso called soft power and this may causeAmericaand Israeli to utilize soft war against Islamic Republic of Iran. The soft power of Iran and the soft war of America and Israeli are very important although they are against each other it means any action from each side of battle may cause some main problems for another side of battle, and then the beliefs of Iranian people and government would be considered by American and Israeli government and vice versa.}, keywords = {Islamic Revolution,the media,Soft War,Intellectuals,Cultural NATO}, title_fa = {جنگ نرم، صورت و سیرت انقلاب اسلامی}, abstract_fa = {ظهور انقلاب اسلامی ایران که با برچیدن استبداد 2500 ساله شاهنشاهی و سلطه فراگیر و همه جانبه آمریکا در ایران آغاز شد و به همراه خود، انقلاب بزرگ‌تر و عظیم‌تر را رقم زد، انقلابی حاوی ارزش، اصول و باورهای دینی و اعتقادی با ارج نهادن به اصولی چون فداکاری، گذشت، عدالت‌خواهی و آرمان‌گرایی، که از آنها تحت عنوان سیرت انقلاب اسلامی یاد می‌کنیم. این انقلاب نه تنها به پارادایم انزوای دینی از حیات اجتماعی و سیاسی بشریت و خنثی بودن ابعاد مبارزاتی آن پایان داد، بلکه در کنار احیاء هویت دینی و بیداری ملت‌ها، فرهنگ اسلامی را در ایران، منطقه و جهان حاکم نمود که از این عملیات تحت عنوان صورت انقلاب اسلامی، یاد می‌شود. این روند از انقلاب اسلامی‌ایران قدرت نرمی ‌ساخت که واکنش ابرقدرت‌هایی چون آمریکا را برانگیخت و آنها را مجبور به جنگی نرم و آرام در قالب مبارزه با فرهنگ، ارزش‌ها، اسلوب اسلامی ‌و دینی مردم ساخت و در این راستا از رسانه‌ها، نخبگان حاکم، اقلیت‌های قومی، جنبش‌های اجتماعی و اپوزیسیون‌های خارج از حاکمیت استفاده کرد. جنگ نرم آمریکا و اسرائیل و قدرت نرم انقلاب اسلامی ‌ایران که در آن سیرت و صورت انقلاب اسلامی‌خلاصه شده است، طرف‌های مقابل هم هستند که واکنش یکی در دیگری اثر خواهد گذاشت و باورها و اعتقادات یک جامعه، موضع کشمکش هر دو طرف است.}, keywords_fa = {انقلاب اسلامی,رسانه‌ها,جنگ نرم,روشنفکران,ناتوی فرهنگی}, url = {https://www.jccs.ir/article_3418.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_3418_0176acf70518eac3118fe3e5652ea936.pdf} } @article { author = {00, 00}, title = {The function of Bertolt Brecht’s ideas in decoding with art concept and media form}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {11}, number = {12}, pages = {159-182}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {}, abstract = {In this essay we try to consider Brecht’s works to exploit and reproduce them in media as well as we try to make a logical connection between art concept and media capacity as well as delicacy, by making documentary his ideas and his works in theater and by considering them in social communications framework.  We also try to emphasis on both media and art aspect; also using the capacity of art in media forms and vice versa, using media forms for content and form of elevated art have been considered; however there is a particular attention to special style of encoding and to review the role of audience. In this case Brecht himself has targeted mass media with regard to the entertainment and attraction in art and promotes them to awareness and praxis. In this paper we try to review instructions which are useful for people who work in media and art field.}, keywords = {Theater,Message Engineer,Brecht Encoding,Alienation Effect,Praxis}, title_fa = {کاربست نظرات برشت در پیام گذاری با محتوای هنری و شکل رسانه‌ای}, abstract_fa = {در این تحقیق، ما با مستندکاوی نظرات و کارهای برشت در حوزه تئاتر و واکاوی آنها در چارچوب ارتباطات اجتماعی، تلاش داریم کار برشت را به منظور بهره‌برداری و بازتولید رسانه‌ای آن، کانون توجه قرار داده و بین محتوای هنری با ظرفیت‌ها و ظرافت‌های کار رسانه‌ای، پیوندی منطقی برقرار کنیم. تأکید بر وزن رسانه همپای وجه هنر و به خدمت گرفتن ظرفیت هنر در ظرف رسانه و بالعکس، استفاده از قابلیت‌های رسانه در خدمت شکل و محتوای تعالی بخش هنری، سمت‌گیری ما در سبک خاصی از پیام‌گذاری و نیز بازتعریف نقش و جایگاه مخاطب است، چرا که برشت، هدف‌گذاری ارتباط جمعی را با التزام به عنصر جذابیت و سرگرمی در کار هنری، به سویه‌های آگاهی و عمل ناب اجتماعی (praxis) ارتقا می‌دهد. نوشته حاضر، مرور آموزه‌هایی برای دست‌اندرکاران هنر و متولیان امور رسانه‌هاست.}, keywords_fa = {تئاتر,مهندسی پیام,رمزگذاری برشتی,فاصله‌گذاری,پراکسیس}, url = {https://www.jccs.ir/article_3419.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_3419_b402c99897a265ea632f1ee250bcf8f2.pdf} } @article { author = {00, 00 and 00, 00}, title = {The role of mass media in cultural development; its advantages and disadvantages}, journal = {Journal of Culture-Communication Studies}, volume = {11}, number = {12}, pages = {183-212}, year = {2010}, publisher = {Research Institute of Culture, Art and Communication Ministry of Culture and Islamic Guidance}, issn = {2008-8760}, eissn = {2538-2632}, doi = {}, abstract = {In the age of communication indeed media influence all dimensions of people in every society, especially cultural and social dimensions. Media send us a lot of information every day then this data will impress our life and of course this may has a huge amount of influence on our children's life too. Therefore media policy states that the media play a decisive role in cultural development. media with different policies, facilitate and expedite the country's cultural development .Today developed society is a term which can be addressed to society in which social and economic issues like Per Capita Income, Gross national Product (GNP), Death Rate and their effect on literacy as well as education and knowledge of people will be considered.  In a developed society, new mass media produce and distribute desired data so they will promote knowledge and awareness in the society by that; therefore it will help society to achieve elevation and progress. Although media can mix and balance our deep culture and beliefs then they can help people to promote their culture so it cause cultural development in each society. It seems, for cultural development as well as national dignity and solidarity, we should plan our cultural policy upon media policy then it should be base on development prospect in information society age.}, keywords = {mass media,Media,communication,culture,cultural development,Societies}, title_fa = {نقش وسایل نوین ارتباط جمعی در توسعه فرهنگی، موانع و راهکارها}, abstract_fa = {در نظام نوین جهانی‏، ما در عصر رسانه‌ها زندگی می‌کنیم؛ عصری که در آن رسانه‌های گروهی جزو جدایی‌ناپذیر زندگی ما هستند. رسانه‌ها با اتخاذ سیاست‌های متفاوت ارتباطی، توسعه فرهنگی کشورها را تسهیل و تسریع می‌کنند. کارکرد رسانه‌ها در عصر ارتباطات، بی‌شک در همه ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری انکارناپذیر است. امروزه جامعه‌ای توسعه یافته تلقی می‌شود که بتواند در کنار توسعه شاخص‌های اجتماعی واقتصادی مانند درآمد سرانه، توزیع ناخالص ملی و نرخ مرگ و میر، بر معیار آموزش و اطلاعات و در حقیقت عنصر دانایی اجتماعی تأکید کند. در چنین جامعه‌ای، وسایل نوین ارتباط جمعی با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات، نقش زیادی در بالا بردن آگاهی‌های گوناگون و ضروری به عهده می‌گیرند و جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه جانبه یاری می‌کنند. حال این رسانه‌ها هستند که با اتخاذ سیاست‌های پویای اجتماعی و ترکیب آن با سیاست‌های فرهنگ‌گرا می‌توانند عامل آمیختگی، توازن و پیوند دادن باورهای اصیل اعتقادی و سنت‌های بارور جامعه باشند و با گسترش آفرینندگی و افزایش رشد فرهنگی به توسعه همه جانبه کشورمان کمک کرده و باعث پویایی افکار شوند. در این میان به نظر می‌رسد، برای یکپارچگی توسعه فرهنگی جهت تقویت هویت و وحدت ملی، در دستور کار قراردادن برنامه ریزی آینده توسعه فرهنگی کشور، متناسب با سیاست فرهنگی، در کنار اجرای افق سیاست رسانه‌ای براساس چشم انداز توسعه در جامعه اطلاعاتی عصر حاضر، ضروری به نظر می‌رسد.}, keywords_fa = {وسایل ارتباط جمعی,رسانه‌ها,ارتباطات,فرهنگ,توسعه فرهنگی,جوامع بشری}, url = {https://www.jccs.ir/article_3420.html}, eprint = {https://www.jccs.ir/article_3420_4f8f63a3d41a4b63f9ebbf27b2225700.pdf} }