مقالة حاضر، حاصل یافتههای نظرسنجی تلفنی با هدف بررسی گرایش شهروندان 15 تا 45 سال تهرانی با تمرکز بر انواع موسیقی در دسترس است. حجم نمونه، 804 نفر بوده و برای تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتهها نشان داد 78/2درصد شهروندان 15 تا 45سال تهرانی، شنوندة انواع موسیقی هستند. شنوندگان موسیقی، 72/1درصد به «موسیقی باکلام»، 68/4درصد به «موسیقی ایرانی» و 54/3درصد به «موسیقی با تصویر» علاقه دارند. 63/8درصد شنوندگان موسیقی، به «موسیقی پاپ ایرانی»، 52/6درصد به «موسیقیهای لسآنجلسی»، 40/8درصد به «موسیقی سنّتی ایرانی»، 28/6درصد به «موسیقیهای مذهبی»، 26/3درصد به «موسیقی محلی»، 19/4درصد به «موسیقی غربی»، 19/3درصد به «موسیقیهای رپ»، 16/9درصد به «موسیقی پاپ ایرانی بیکلام»، 14/5درصد به «موسیقی سنّتی ایرانی بیکلام»، 13/3درصد به «موسیقیهای پاپ زیرزمینی»، 11/5درصد به «موسیقی غیررسمی راک»، 10/4درصد به «موسیقی کلاسیک خارجی» و 4/6 درصد به «موسیقی سنّتی کشورهای خارجی» در حد زیاد گوش میدهند. 45/6 درصد شنوندگان موسیقی، به «محتوا» و 19/5 درصد به «ریتم و آهنگ» موسیقی اهمیت میدهند.
The present paper is the result of a telephone survey, aiming at examining the attitude of 15 to 45 years citizens of Tehran towards music, focusing on a variety of available music. It has a sample size of 804 participants, and descriptive and inferential statistics were used for data analysis. The results showed that 78.2% of 15 to 45 years citizens of Tehran were listeners to a variety of music. Among music listeners, 72.1% listened to “music with words”, 68.4% listened to “Iranian music” and 54.3% preferred “music videos”. 63.8% of them were interested in “Iranian pop music”, 52.6% preferred “Iranian music produced in Los Angeles”, 40.8% preferred “Iranian classical music”, 28.3% listened to “religious music”, 26.3% preferred “folklore music”, 19.4% were interested in “western music”, 19.3% were the lovers of “rap music”, 16.9% preferred “Iranian instrumental pop music”, 14.54% preferred “Iranian instrumental classical music”, 13.3% preferred “underground pop music”, 11.5% listened to “non-rock music”, 10.4% preferred “foreign classical music” and 4.6% listened to “foreign folk music” at high levels. 45.6% of music listeners cared about “content” and 19.5% of them cared about “rhythm”.