مقبولیت اجتماعی را میتوان نوعی سرمایه نمادین قلمداد نمود که یکـی از زمینـههـای رشـد اجتماعی دوران کودکی است و شامل گرایش فرد به ارائه تصویری مطلوب از خویشـتن به دیگران است. کسب مقبولیت اجتماعی تمامی شئون زندگی و رفتار اجتماعی ما را در هر دو وضعیت کنشهای اجتماعی متقابل (روابط اجتماعی) و ساختارهای بزرگتر نهادهای اجتماعی تحت تأثیر قرار داده است. مقبولیت اجتماعی و کسب آن دارای آثار فراوانی برای افراد جامعه بوده و موجب نشاط اجتماعی میگردد. به همین دلیل مطالعه و بررسی عوامل تأثیرگذار بر مقبولیت اجتماعی میتواند بسیار کاربردی و مهم باشد. در این مقاله با استفاده از نظریه منش و میدان بوردیو به بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی و ابعاد آن بر مقبولیت اجتماعی پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد نسلهای دهه 50، 60 و 70 (18-47 سال) شهر تهران بوده که 400 نفر از آنها بهعنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. همچنین دادههای مورد نیاز تحقیق از طریق ابزار پرسشنامه به روش میدانی گردآوری شده است. تحلیل داده نیز به وسیله نرمافزار اس پی اس اس و ایموس انجام گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه فرهنگی و ابعاد آن با مقبولیت اجتماعی رابطه و تأثیر معناداری وجود دارد. نتایج آزمون مدل ساختاری نشان میدهد که سرمایه فرهنگی تأثیر مستقیم (Beta:0/62) بر مقبولیت اجتماعی فرد دارد. همچنین سازه سرمایه فرهنگی توانسته 38 درصد از تغییرات سازه مقبولیت اجتماعی را تبیین نماید.
Social approval can be considered as a type of symbolic capital, which is one of the means for social growth during childhood, and incorporates the individual's inclination toward presenting an appropriate image of himself to others. Achievement of social approval has influenced and impacted all of the aspects of our lives and social behavior within both social relations and larger structures of social organizations. Social approval and its attainment leaves numerous effects on the members of the community, and leads to social freshness. Thus, study of the impactful factors on social approval can be highly useful and important. This article studies the impact of cultural capital and its aspects on social approval based on Pierre Bourdieu's manners and field theory. The statistical community of this study is the individuals from the 50s, 60s, and 70s generations (18-47 year olds) in the city of Tehran, out of which 400 individuals have been selected as samples for this research. Furthermore, the data needed for this study have been gathered via presentation of a questionnaire based on the field method. The analysis of data has been carried out based on SPSS and AMOS software. The results of the study manifested that there is a meaningful relationship and impact between cultural capital and its aspects with social approval. The outcomes of the structural model test show cultural capital leaves a direct impact on social approval (Beta: 0.62). Moreover, the cultural capital structure has managed to explain 38% of the changes of social approval structure.