سیاستگذاری ملی ارتباطی، فرهنگی و رسانهای
سیدمحمدعلی غمامی؛ علی اصغر اسلامی تنها
چکیده
اندیشۀ «میانفرهنگی» پاسخی به بحران «خودمحوری» در جهان معاصر است که در قالب «غربگرایی»، «نژادپرستی» و «تکفیر» پدیدار شده است. سؤال اصلی این پژوهش آن است که تفکر اسلامی چه مسیری را در مواجهه با «دیگری» پیشنهاد میکند که به دیگرستیزی یا دیگرپرستی نمیانجامد. در این مقاله، الگوی قرآنی ارتباطات ...
بیشتر
اندیشۀ «میانفرهنگی» پاسخی به بحران «خودمحوری» در جهان معاصر است که در قالب «غربگرایی»، «نژادپرستی» و «تکفیر» پدیدار شده است. سؤال اصلی این پژوهش آن است که تفکر اسلامی چه مسیری را در مواجهه با «دیگری» پیشنهاد میکند که به دیگرستیزی یا دیگرپرستی نمیانجامد. در این مقاله، الگوی قرآنی ارتباطات میانفرهنگی با طرح سؤالات پنجگانه (چرایی، کیستی، کجایی، چیستی و چگونگی)، با روش «قرآن به قرآن» و در خلال رویکردی تطبیقی، «استنطاق» شده است. برای مطالعۀ تطبیقی، اندیشههای میانفرهنگی اندیشمندانی همچون مید و گادیکانست در حوزۀ معرفتیِ انگلیسی؛ اشتروس و کاربو در حوزۀ معرفتیِ فرانسوی؛ و اندیشههای هابرماس و ویمر در حوزۀ معرفتی آلمانی تحت عنوان «تطابق»، «تعاون» و «تحاور» (همسازی، همکاری، همگویی) بررسی شده است. در مقابل، الگوی مفهومی ارتباطات میانفرهنگی در قرآن با بررسی آیات مرتبط با مضمون «تفاوت» و «اختلاف» در میان انسانها و با محوریت آیۀ 13 سورۀ حجرات بیان شده است. ساختار این آیه رابطۀ «تفاوت» و «تقوا» را با سازوکار «تعارف» به معنای «همشناسی» و «تبادل معروف» تبیین میکند. دکترین ارتباطات میانفرهنگی در اسلام تعارف را جایگزین تفاخر، تحقیر و تکفیر میکند و این تعارف بر آیات 17و 18 زمر بر «استماع» و گشودگی در برابر دیگری ـ در عین «اجتناب» از طاغوت ـ استوار است. در ادامه، مؤلفهها و فرایند این الگوی قدسی تحت عنوان «همشناسی فرهنگی» مورد تحلیل قرار گرفته و تمایز آن با سه الگوی دیگر روشن شده است.
سیاستگذاری ملی ارتباطی، فرهنگی و رسانهای
مجید سلیمانی ساسانی؛ مهدی شهبازی؛ سینا قربانی
چکیده
فرهنگ شهرت از مفاهیم اساسی برای فهم کنشها در بستر رسانههای اجتماعی است. هماکنون، رسانههای اجتماعی قابلیتهای ویژهای در شکلگیری فرهنگ شهرت دارند. دراینبین، اینستاگرام، بهسبب تصویرمحوربودن و فراهمسازی فضای تعاملی کاربران و سلبریتیها، مورد توجه محققان قرار دارد. هدف مطالعۀ پیش رو، از یکسو، بررسی فرهنگ شهرت و پیامدهای ...
بیشتر
فرهنگ شهرت از مفاهیم اساسی برای فهم کنشها در بستر رسانههای اجتماعی است. هماکنون، رسانههای اجتماعی قابلیتهای ویژهای در شکلگیری فرهنگ شهرت دارند. دراینبین، اینستاگرام، بهسبب تصویرمحوربودن و فراهمسازی فضای تعاملی کاربران و سلبریتیها، مورد توجه محققان قرار دارد. هدف مطالعۀ پیش رو، از یکسو، بررسی فرهنگ شهرت و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن و، از سوی دیگر، بررسی میزان پیگیری صفحات شخصی سلبریتیها از سوی کاربران یا مخاطبان است. از روش کمّی پیمایش و تکنیک پرسشنامه برای گردآوری دادهها و اجرای پژوهش استفاده شده است. در مبانی نظری، به «رهیافت فرهنگ سلبریتی»، «رهیافت سلبریتیسازی و سلبریتیشدن»، «رهیافت اکولوژی سلبریتی»، «رهیافت فضای خصوصی و عمومی سلبریتی»، و «رهیافت روانشناختی به هواداری و سلبریتی» پرداخته شده است. یافتهها نشان میدهد تقریباً 20 درصد کاربران اینستاگرام «اخبار و صفحات سلبریتیها» را پیگیری میکنند. آنها صفحات بازیگران، خوانندگان و ورزشکاران سلبریتی داخلی را بیش از سایر گروههای سلبریتی دنبال میکنند؛ بهطوریکه تقریباً یکسوم کاربران صفحات شخصی بازیگران و خوانندگان سلبریتی را پیگیری میکنند و تقریباً یکچهارم کاربران صفحات شخصی ورزشکاران را. روابط فرااجتماعی، همذاتپنداری و پرستش سه شاخص گرایش به سلبریتیهاست. این مطالعه نشان میدهد که تقریباً 47 درصد کاربران فعال در حوزۀ سلبریتیها به سلبریتیها گرایش دارند؛ بهنحویکه، علاوه بر علاقه به تعامل فرااجتماعی با سلبریتیها، در بُعد انتزاعی به الگوبرداری از ارزشها و نگرشهای سلبریتیها و در بُعد رفتاری به پرستش و تقلید سبک زندگی سلبریتی محبوب میپردازند.