سیدمحمد مهدیزاده؛ محمد اتابک
چکیده
مقاله پیشرو به مطالعه شکلگیری فرهنگ و هویت فرهنگی جوانان با تمرکز بر تجارب و تعاملات آنها در شبکههای اجتماعی مجازی و استفاده از این شبکهها در زندگی روزمرهشان میپردازد. این مقاله حاصل کار پژوهشی بر روی کاربران جوان تهرانی عضو شبکه اجتماعی فیسبوک از تاریخ یک خرداد 1394 تا اوایل مهرماه 1394 است. در این مقالهاز روش مردمنگاری ...
بیشتر
مقاله پیشرو به مطالعه شکلگیری فرهنگ و هویت فرهنگی جوانان با تمرکز بر تجارب و تعاملات آنها در شبکههای اجتماعی مجازی و استفاده از این شبکهها در زندگی روزمرهشان میپردازد. این مقاله حاصل کار پژوهشی بر روی کاربران جوان تهرانی عضو شبکه اجتماعی فیسبوک از تاریخ یک خرداد 1394 تا اوایل مهرماه 1394 است. در این مقالهاز روش مردمنگاری مجازی برای کشف تجارب زیسته و تعاملات جوانان در ارتباط با شبکههای اجتماعی، معانی و مفاهیم مرتبط با آنها و همچنین دلایل و انگیزههای حضور جوانان در این شبکهها استفاده شده است. نتایج این پژوهش ضمن تشریح تجربه زیسته شبکههای اجتماعی و وضعیت استفادههای جوانان از این شبکهها نشان میدهد که حضور در شبکههای اجتماعی بهمثابه زندگی روزمره امکان و فضایی برای شکلگیری نوع خاصی از هویت فرهنگی جوانی را فراهم میکند. ازاینرو مهمترین ویژگیهای فرهنگ جوانی عبارتاند از؛ واکنشی، فردگرایانه، فراجنسیتی، طبقاتی و مصرفگرا بودن.