آرزو غفوری؛ کیوان صالحی
چکیده
فضای مجازی، با تشکیل مرزهایی نوین در ارتباطات اجتماعی، زمینهشکلگیری فرصتها و تهدیدهایی را برای انسان ایجاد کرده است. پژوهش پیشرو تلاش دارد تجربۀ زیستۀ بزرگسالان از فرصتها و تهدیدهای ناشی از فعالیت در فضای مجازی را شناسایی کند. بدینمنظور با استفاده از راهبرد نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی، تعداد 22 مصاحبه ایمیلی با سؤالهای ...
بیشتر
فضای مجازی، با تشکیل مرزهایی نوین در ارتباطات اجتماعی، زمینهشکلگیری فرصتها و تهدیدهایی را برای انسان ایجاد کرده است. پژوهش پیشرو تلاش دارد تجربۀ زیستۀ بزرگسالان از فرصتها و تهدیدهای ناشی از فعالیت در فضای مجازی را شناسایی کند. بدینمنظور با استفاده از راهبرد نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی، تعداد 22 مصاحبه ایمیلی با سؤالهای باز انجام شد. بزرگسالان در چهار خوشۀ مجزا به سؤالها پاسخ دادند. برای دقت در تحلیل دادهها، از نرمافزار مکس کیو دی ای نسخه 12 استفاده شد. برای افزایش اتکاپذیری، تأییدپذیری، باورپذیری صحت دادهها، از شیوههای «بازرسی و بازبینی در زمان کُدگذاری»، «بهرهگیری از نظرات همکاران پژوهشی و تأئید آنها»، «تبیین جزئیات دقیق فرایند گردآوری و تحلیل دادهها»، «درگیری طولانی مدت» و سهسوسازی استفاده شد. در بخش فرصتهای فضای مجازی و در خوشههای خانوادگی، فرزند یا دانشآموز و جامعه، به ترتیب «آگاهی از اخبار روز و تسهیل در انجام امور خانواده»، «استفاده از اخبار روز، افزایش سطح اجتماعی شدن و همگرایی با دوستان» و «کاهش هزینهها» بهمثابه مهمترین درونمایه شناسایی شد. در مؤلفۀ تهدیدهای فضای مجازی، تقریباً همۀ درونمایهها از لحاظ تکرار دارای وزن یکسانی بودند و تنها در دو خوشۀ فردی و خانوادگی، تکرار کُدهای مربوط به درونمایۀ اتلاف وقت، بیشتر بوده است. نتایج نشان داد که بهرغم وجود فرصتهای بیشمار فضای مجازی، بهدلیل فقدان آموزش مناسب و کافی، تهدیدهای برآمده از فضای مجازی روز به روز بیشتر نمایان و اثرگذار میشود و ضرورت آموزش فراگیر سواد رسانهای و مدیریت این فضا بیش از پیش احساس میشود.