محمود ترابی اقدم؛ علی اصغر فهیمی فر؛ شهاب اسفندیاری؛ امیرحسن ندایی
چکیده
بازنمایی «دیگری»های نژادی، قومیتی، فرهنگی و جغرافیایی، راهبردی کانونی در تعدادی از محصولات رسانهای آمریکا تلقی میشود. بر این اساس، تبیین نظام «دیگریسازی» در سه فصل نخست سریال مشهور دنیای غرب (2016-تاکنون)، با تمرکز بر ارزشهای گفتمان رؤیای آمریکایی، هدف اصلی این مقاله بوده است. در مبانی نظری و تحلیلها از مفهوم «دیگری» ...
بیشتر
بازنمایی «دیگری»های نژادی، قومیتی، فرهنگی و جغرافیایی، راهبردی کانونی در تعدادی از محصولات رسانهای آمریکا تلقی میشود. بر این اساس، تبیین نظام «دیگریسازی» در سه فصل نخست سریال مشهور دنیای غرب (2016-تاکنون)، با تمرکز بر ارزشهای گفتمان رؤیای آمریکایی، هدف اصلی این مقاله بوده است. در مبانی نظری و تحلیلها از مفهوم «دیگری» در فلسفة غرب و بهویژه مطالعات فرهنگی استفاده شده است. برای فهم سازوکار برساخت «دیگری»ها در این سریال، از روش نشانهشناسی و الگوی سه سطحی جان فیسک بههمراه رمزگان نمادین رولان بارت بهره گرفته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که «حضور» و «غیاب» دو دسته از «دیگری»های درونآمریکایی (سیاهپوستان و سرخپوستان) و برونآمریکایی (شرقآسیاییها) در مواجه با سفیدها (بهمثابه «خود») در سریال مذکور واجد دلالتهای ویژهای است. نظامهای نشانهای دنیای غرب، سفیدها را فرادست، شرقآسیاییها و سرخپوستها را فرودست و سیاهان را نزدیک به سفیدها بازنمایی میکند. بدین ترتیب، پیوستاری از قدرت را بر حسب نزدیکی به نژاد سفید، برای بازتولید اسطورة سفید برتر برای جهان آتی طبیعیسازی میکنند. اسطورهای که عناصر بنیادی گفتمان رؤیایی آمریکایی ازجمله «فردگرایی»، «آزادی» و «حق انتخاب» را در انحصار سفیدها بازنمود میکند. همچنین مؤلفه مهم «برابری» را از طریق راهبرد کلیشهسازی و مشروعیتزدایی از «دیگری»ها به حاشیه میراند تا تنها سفیدها برای تصمیمسازی و تصمیمگیری برای آینده جهان حضور داشته باشند.
جلال نصیری هانیس؛ نادر شایگان فر؛ احمد الستی
چکیده
فرافیلم آن دسته از فیلمهایی است که موضوع آن ماهیت سینما و امر فیلمسازی است، فیلمسازان این آثار با نگاه انتقادی به شیوۀ تولید معنا، تخیلی یا تصنعی بودن فیلم را برجسته کرده و به رویارویی با توهم موجود در فیلمهای متعارف و واقعگرا میپردازند. تقابل و کشمکش شخصیتها در آثار سینمایی بهعنوان یک اصل، اهمیت مطالعۀ نسبت «خود» ...
بیشتر
فرافیلم آن دسته از فیلمهایی است که موضوع آن ماهیت سینما و امر فیلمسازی است، فیلمسازان این آثار با نگاه انتقادی به شیوۀ تولید معنا، تخیلی یا تصنعی بودن فیلم را برجسته کرده و به رویارویی با توهم موجود در فیلمهای متعارف و واقعگرا میپردازند. تقابل و کشمکش شخصیتها در آثار سینمایی بهعنوان یک اصل، اهمیت مطالعۀ نسبت «خود» و «دیگری» را در آنها بهخوبی نمایان میکند. نسبت خود و دیگری در بخش زیادی از تاریخ فلسفه طبق رابطه سوژه ـ ابژه صورتبندی شده است. از نظر سارتر انسان تحت «نگاه» دیگری تبدیل به شیء شده و آزادی خود را از دست میدهد. در مقابل، لویناس فرض کردن «دیگری» را بهعنوان یک ابژۀ شناخت، خشونت علیه «دیگری» میداند. بر اساس تحلیل روابط شخصیتهای آثار کیارستمی میتوان به این سؤال پاسخ داد که نسبت «خود» و «دیگری» در فیلمها و فرافیلمهای او چگونه است. در بررسی فیلمهای «خانۀ دوست کجاست» و «طعم گیلاس» و فرافیلمهای «کلوزآپ»، «زیر درختان زیتون» و «باد ما را خواهد برد»، از روش توصیفی ـ تحلیلی با رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف استفاده شده است تا بتوان تأثیر تفاوت ساختاری فرافیلمها در نوع بازنمایی «دیگری» را در آثار این کارگردان نشان داد. نتیجۀ تحقیق حاکی از آن است که بهرغم اشتراک خالق و پسزمینۀ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خلق این آثار، برخلاف فیلمها، در فرافیلمهای کیارستمی به سبب ویژگیهای خود بازتابی و خود انتقادی، نسبت خود و دیگری، لویناسی و دیگر آئین است که این امر حاکی از ساختاربندی مجدد نظم گفتمانی مستقر جامعه در نسبت با «دیگری» است.
اعظم راودراد؛ مانیا عالهپور
چکیده
این مقاله با استفاده از روش نشانهشناسی سه سطحی بارت به تحلیل ده انیمیشنی که در ده سال (2014-2005) موفق به کسب جایزة اسکار شدهاند، از نظر چگونگی بازنمایی«دیگری» و دلالتهای ایدئولوژیکی که در مورد آن وجود دارد، میپردازد. در این پژوهش مطالعه شیوه بازنمایی نژاد و جنسیتِ «دیگری» دو مؤلفه اصلی است. نتیجه پژوهش نشان میدهد ...
بیشتر
این مقاله با استفاده از روش نشانهشناسی سه سطحی بارت به تحلیل ده انیمیشنی که در ده سال (2014-2005) موفق به کسب جایزة اسکار شدهاند، از نظر چگونگی بازنمایی«دیگری» و دلالتهای ایدئولوژیکی که در مورد آن وجود دارد، میپردازد. در این پژوهش مطالعه شیوه بازنمایی نژاد و جنسیتِ «دیگری» دو مؤلفه اصلی است. نتیجه پژوهش نشان میدهد نگاه نژادی شده در مقایسه با «دیگری» در انیمیشنهای مورد تحلیل تغییر کرده است و همچنین تحولی صریح در نگاه به زن در این انیمیشنها اتفاق افتاده است. بهعنوان یک نتیجهگیری کلی میتوان گفت که بازنمایی دیگری در انیمیشنهایی که در سالهای اخیر برنده جایزه اسکار بودهاند، به این صورت است که نژاد و جنسیت افراد نیست که «دیگری» بودن آنها را تعیین میکند بلکه افکار، عقاید و رفتار ایشان است که مشخص میکند چه کسی دیگری است. بازنمایی دیگری در این انیمیشنها بهعنوان فردی که مخالف تغییر است، تفاوتها را برنمیتابد، پایبند سنت است و به محیطزیست آسیب میزند از جمله نتایج این پژوهش است.