سیدحامد حسینیان؛ مسعود کیانپور؛ علی ربانی خوراسگانی
چکیده
تبلیغ دین فراگرد ارتباط بین مردم و روحانیت با هدف ترویج آموزههای دینی است و انواع اختلال ارتباطی مانعی مؤثر در این زمینه خواهند بود و شناسایی آنها از منظر جامعهشناسی ارتباطات میتواند نسخۀ مناسبی را برای ارتقای کیفی تبلیغ دین ارائه دهد. چارچوب مفهومی این پژوهش بر اساس مدل «منبع معنی» بنا نهاده شده که به روند فراگرد ...
بیشتر
تبلیغ دین فراگرد ارتباط بین مردم و روحانیت با هدف ترویج آموزههای دینی است و انواع اختلال ارتباطی مانعی مؤثر در این زمینه خواهند بود و شناسایی آنها از منظر جامعهشناسی ارتباطات میتواند نسخۀ مناسبی را برای ارتقای کیفی تبلیغ دین ارائه دهد. چارچوب مفهومی این پژوهش بر اساس مدل «منبع معنی» بنا نهاده شده که به روند فراگرد ارتباط و اختلالات آن میپردازد و پژوهشگران، با بهرهگیری از روش توصیف کیفی ساندلوسکی و مصاحبههای عمیق با طلاب نخبۀ تبلیغی، اختلال معنایی در تبلیغ دین را توصیف کردهاند. میدان تحقیق تمامی روحانیون مبلّغی هستند که هر ساله در دفتر تبلیغات اسلامی، تلاشهای تبلیغی آنها ارزیابی میشود. نمونهگزینی نیز 21 نفر از نخبگان تبلیغی هستند که در دو همایش «برترینهای تبلیغ» تقدیر شدند. براساس بازنمایی دادهها، مشارکتکنندگان، مفاهیم مهجورشدۀ آیات و روایات، تفسیر بهرأی و غلطخوانی، ذیل مقولۀ «قرآنگریزی» و همچنین مفاهیم منبریهای خوابپرداز، خرافهزایی، درویشگرایی و کرامتسازی، ذیل مقولۀ «خوابزدگی و خرافهگرایی» توصیف شدهاند. همچنین مشارکتکنندگان مفاهیم کلیشههای محتوایی، تعمیمی و زمانی را ذیل مقولۀ «کلیشههای تبلیغی»؛ و مفاهیم جامعهگریزی، کارکردگریزی و منظومهگریزی را ذیل مقولۀ «دین فردی» توصیف کردهاند.
کریم خان محمدی؛ سید عباس حسینی
دوره 15، شماره 27 ، مهر 1393، ، صفحه 111-138
چکیده
این پژوهش بر اساس اندیشههای آیتالله جوادیآملی به ارائه الگوی ارتباطی روحانیت با نسل سوم انقلاب، جوانان پرداخته است. برای دستیابی به چنین الگویی از روش تحلیلی، یعنی؛ تحلیل به مؤلفههای معنایی، استفاده شده است؛ بدین ترتیب، ابتدا مؤلفههای معنایی روحانیت و نسل جوان استخراج و سپس با قرار دادن آنها در کنار یکدیگر الگوی ارتباطی ...
بیشتر
این پژوهش بر اساس اندیشههای آیتالله جوادیآملی به ارائه الگوی ارتباطی روحانیت با نسل سوم انقلاب، جوانان پرداخته است. برای دستیابی به چنین الگویی از روش تحلیلی، یعنی؛ تحلیل به مؤلفههای معنایی، استفاده شده است؛ بدین ترتیب، ابتدا مؤلفههای معنایی روحانیت و نسل جوان استخراج و سپس با قرار دادن آنها در کنار یکدیگر الگوی ارتباطی مطلوب ارائه میشود. بر پایه انسانشناسی ایشان، در ارتباطات انسانی، سه الگوی ارتباطی، «متدانی»، «متعارف» و «متعالی» قابل تصویر است. بنابراین، الگوی مطلوب در قالب ارتباط متعالی، که هدف این پژوهش است، مورد واکاوی قرار گرفته است. ایشان در این الگو، علاوه بر توجه به ساختار شخصیت روحانی بر پایه الگوی ارتباط متعالی و عضویت گروهی آنها، ویژگیهای دوران جوانی را نیز مورد توجه قرار میدهند و بر این باورند که روحانیت با مراعات دو عنصر محوری، یعنی، «عقلانیت» که ناظر به محتوای پیام است و «صداقت» که ناظر بر نحوه ارائه پیام است، میتواند با نسل جوان ارتباط مطلوب برقرار کند. در این الگو، با توجه به رسالتهای روحانیت و ویژگیهای نسل جوان، عقلانیت اقتضا میکند روحانی در ارتباط با نسل جوان، به مؤلفههایی همچون: شناساندن هویت جوان، آموزههای دینی، ترغیب به عقلمداری، علم آموزی، مراقبت از نفس، توجه به شبهات ذهنی، و ارائه الگوهای سازنده، عطف توجه نماید. همچنین با توجه به مفهوم «صداقت»، شایسته است روحانی، در تعامل با نسل جوان فصاحت بیان، ادب در گفتار، عطوفت و مهربانی در ارائه دین، بلاغت در کلام و برخورد محبتآمیز، را رعایت نماید.