طاهر روشندلاربطانی؛ احمد کوهی
دوره 13، شماره 20 ، اسفند 1391، ، صفحه 143-168
چکیده
ورود رسانههای جدید رقمزنندة عصر جدید همگرایی رسانهها میباشد. بر اساس نظریة فرهنگ همگرایی، رسانههای جدید رسانههای مشارکتی هستند و مخاطبان، تولیدگران و مشارکتجویان در چرخة محتوا میباشند. این تحول بهنظر میرسد موجب تغییر فرهنگ مصرف رسانهای شده است. نحوة جدید استفاده از تلویزیون در فرهنگ ...
بیشتر
ورود رسانههای جدید رقمزنندة عصر جدید همگرایی رسانهها میباشد. بر اساس نظریة فرهنگ همگرایی، رسانههای جدید رسانههای مشارکتی هستند و مخاطبان، تولیدگران و مشارکتجویان در چرخة محتوا میباشند. این تحول بهنظر میرسد موجب تغییر فرهنگ مصرف رسانهای شده است. نحوة جدید استفاده از تلویزیون در فرهنگ جدید رسانه، موجب پدیدآمدن مخاطب جدید با خصوصیات چندقالبی، مشارکتجو و فعال شده است. مقالة حاضر به دنبال بررسی تأثیر اینترنت بر تلویزیون در عصر همگرایی بهواسطة تبیین رابطة تولید محتوای اینترنتی با نحوة جدید استفاده از تلویزیون میباشد و با استفاده از پیمایش نشان میدهد: ۶۵ درصد از شهروندان، تولیدگر محتوای اینترنتی هستند و مخاطبان بهنحوی جدید به تماشای تلویزیون میپردازند. همچنین بر اساس آزمون فرضیهها، تولید محتوای اینترنتی با چندقالبی بودن، مشارکتجویی و فعالبودن در برابر تلویزیون رابطة مستقیم دارد که بیانگر فرهنگ واحد همگرایی در رسانهها میباشد. اینترنت بر تلویزیون تأثیر گذاشته است ولی نه بر کاهش محبوبیت آن؛ بلکه موجب تعامل هرچه بیشتر رسانههای سنتی و نوین شده است.