علی اصغر سعدآبادی؛ فهیمه آزموده؛ کیارش فرتاش
چکیده
مسجد، بهعنوان اصلیترین محور تمدن اسلامی و اولین نهاد شکلگرفته در اسلام، از جایگاه بسیار ویژه و خاصی برخوردار است. باوجودِ بیش از 70 هزار مسجد، استفادۀ محدود از این ظرفیت عظیم در کشوری اسلامی سبب افول جایگاه آن شده است. ازاینرو، در این پژوهش با رویکرد اقدامپژوهی مشارکتی تلاش متمرکز و عمیقی جهت ایدهپردازی در حوزۀ مسجد با هدف ...
بیشتر
مسجد، بهعنوان اصلیترین محور تمدن اسلامی و اولین نهاد شکلگرفته در اسلام، از جایگاه بسیار ویژه و خاصی برخوردار است. باوجودِ بیش از 70 هزار مسجد، استفادۀ محدود از این ظرفیت عظیم در کشوری اسلامی سبب افول جایگاه آن شده است. ازاینرو، در این پژوهش با رویکرد اقدامپژوهی مشارکتی تلاش متمرکز و عمیقی جهت ایدهپردازی در حوزۀ مسجد با هدف آرمانی نیل به جایگاه ویژۀ آن، یعنی مسجد طراز اسلامی، در قالب رویدادی استارتآپی صورت گرفته است. این موضوع اولین گام در عرصۀ استفاده از ظرفیت این رویدادها در خدمت موضوعات فرهنگی است. ایدۀ برگزاری این استارتآپ ویکند در مدت یک سال برنامهریزی شد و در بازۀ زمانی یکماهه در قالب دو رویداد استارتآپ ویکند (شتاب) در محل کمپ آموزشی ـ فرهنگی دماوند دانشگاه امام صادق (ع) در بهار سال 1397 برگزار شد. این رویداد مرجع هدایت و راهبری جریان تولید، جمعآوری و ترویج ایدههای مسجدی، تیمسازی، تولید محصول، ارزشآفرینی و زمینهسازی جهت اجرای آن برای نیل به مسجد طراز اسلامی است. ازاینرو، سؤال اصلی در این مقاله این است که استارتآپ ویکند مسجد طراز اسلامی در طراحی ایدههای خلاقانه چه نقشی داشته است. اصلیترین نتایج عملیاتی اقدامپژوهی این رویداد استارتآپی عبارتاند از: شکلگیری، پرورش و اجرای ایدههای خلاقانه در حوزۀ مسجد تا سطح کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) باشند. ایدههای «قرضالحسنه از طریق جمعسپاری مسجدی» و «رصد، پایش، ارزیابی و مقایسۀ وضعیت مساجد» در این رویداد بهعنوان ایدههای برتر انتخاب شدند.
سعید پیرو؛ سید حبیبالله میرغفوری
دوره 15، شماره 26 ، تیر 1393، ، صفحه 59-78
چکیده
در سالهای اخیر موضوع کارآفرینی فرهنگی بهدلیل ماهیت فرهنگی، اهمیت مقولۀ فرهنگ و تأثیر آن بر رشد اقتصادی کشورها اهمیت ویژهای یافته است. نوشتار حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، پیمایشی است. بهمنظور جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامۀ 25 سؤالی، استفاده شده است. جامعۀ مورد بررسی، کارآفرینانی هستند که در حوزۀ کسب و کارهای ...
بیشتر
در سالهای اخیر موضوع کارآفرینی فرهنگی بهدلیل ماهیت فرهنگی، اهمیت مقولۀ فرهنگ و تأثیر آن بر رشد اقتصادی کشورها اهمیت ویژهای یافته است. نوشتار حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، پیمایشی است. بهمنظور جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامۀ 25 سؤالی، استفاده شده است. جامعۀ مورد بررسی، کارآفرینانی هستند که در حوزۀ کسب و کارهای فرهنگی فعالیت میکنند. همچنین، حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 217 نفر محاسبه شد. ابزارهای مورد استفاده برای تحلیل دادهها شامل، تحلیل عاملی اکتشافی بهمنظور دستهبندی عوامل شناساییشده و تحلیل عاملی تأییدی با هدف تأیید مدل بهکار برده شده است. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از ابزار یادشده نشان میدهد 23 عامل که در پنج بُعد نگرش فرهنگی، اطلاعات عمومی در حوزۀ فرهنگ، مهارتهای فردی، مهارتهای بازاریابی و آگاهی از منابع محیطی قرار میگیرند را میتوان بهعنوان عوامل تأثیرگذار بر موفقیت کارآفرینی فرهنگی در نظر گرفت.