مهدی نجفی؛ بهرام قدیمی؛ صدیقه محمد اسماعیل؛ علی باصری؛ زهرا علی پوردرویشی
چکیده
مطالعۀ کتاب بهعنوان یکی از مهمترین مصادیق ذائقۀ فرهنگی شهروندان، از موضوعهای مهم و نگرانیهای بزرگ کشورهای در حال توسعه است تا جایی که اهمیت کتابخوانی، یکی از اجزاء بنیادین در توسعه به مفهوم کلی و از ابزارهای توسعه اقتصادی است. ازاینرو؛ این پژوهش با هدف تحلیل رابطه «سرمایه فرهنگی و ذائقه فرهنگی شهروندان شهر تهران درزمینۀ ...
بیشتر
مطالعۀ کتاب بهعنوان یکی از مهمترین مصادیق ذائقۀ فرهنگی شهروندان، از موضوعهای مهم و نگرانیهای بزرگ کشورهای در حال توسعه است تا جایی که اهمیت کتابخوانی، یکی از اجزاء بنیادین در توسعه به مفهوم کلی و از ابزارهای توسعه اقتصادی است. ازاینرو؛ این پژوهش با هدف تحلیل رابطه «سرمایه فرهنگی و ذائقه فرهنگی شهروندان شهر تهران درزمینۀ مصرف یا مطالعه کتاب» انجام گرفته است. روش پژوهش، تحلیلی ـ توصیفی و به صورت پیمایشی (پرسشنامه) دادههای تحقیق گردآوری شده است. جامعۀ آماری شهروندان بالای 15 سال شهر تهران است. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای در پنج ناحیه (شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز) و حجم نمونه، با استفاده از جدول حجم نمونه مورگان به تعداد 400 نفر انتخاب گردیده است. روایی ابزار پژوهش صوری و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ (کل) 885/0 به دست آمده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد؛ بین متغیرهای مستقل تحصیلات فرد (401/0)، انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری (538/0)، علاقه به مطالعه کتاب (602/0)، مصرف موسیقی (595/0) و مصرف فیلم و سریال (410/0) و متغیر وابسته یعنی ذائقه فرهنگی مصرف کتاب، رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه نیز حاکی از وجود تفاوت معنیدار در ذائقه فرهنگی مصرف کتاب بهتناسب سرمایه فرهنگی افراد دارد. به عبارتی؛ هرچقدر سرمایۀ فرهنگی افراد بیشتر باشد ذائقۀ فرهنگی آنها در انواع مختلف کتب (کلیات، اجتماعی، دین، فلسفه و روانشناسی، تاریخ و جغرافیا، هنر، سرگرمی و ورزش، ادبیات، فنون، علوم، زبان) بیشتر و متفاوت یا متنوع خواهد بود.
زینب متقی؛ منصور حقیقتیان؛ رضا اسماعیلی
چکیده
چکیدهمفاهیم سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی، بعد از تئوریزه شدن از سوی صاحبنظران، اکنون برای تحلیل و تبیینهای مختلفی در علوم انسانی به کار میروند. هدف این مقاله بررسی تأثیر سرمایههای اجتماعی و فرهنگی والدین بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دورۀ متوسطه اول شهرضا (اصفهان) در سال تحصیلی 97-98 است. روش پژوهش پیمایشی بوده و با تکنیک پرسشنامه ...
بیشتر
چکیدهمفاهیم سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی، بعد از تئوریزه شدن از سوی صاحبنظران، اکنون برای تحلیل و تبیینهای مختلفی در علوم انسانی به کار میروند. هدف این مقاله بررسی تأثیر سرمایههای اجتماعی و فرهنگی والدین بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دورۀ متوسطه اول شهرضا (اصفهان) در سال تحصیلی 97-98 است. روش پژوهش پیمایشی بوده و با تکنیک پرسشنامه صورت گرفت. از جامعۀ آماری با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و براساس جدول مورگان تعداد 386 دانشآموز بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد مهارتهای اجتماعی (با چهار مؤلفۀ خودکنترلی، همدلی، ابراز وجود و همکاری گرشام، الیوت، وانس و کوک (2011)؛ سرمایۀ فرهنگی (با مؤلفههای سرمایۀ عینی، ذهنی و نهادینهشده) و سرمایۀ اجتماعی (با مؤلفههای ارتباطات درون و بیرون، ساختار درون و بیرون خانواده اکبری، نجفی و ندریان (1396)) بودند که پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ 86/0 حاصل شد. یافتهها نشان دادند سرمایههای اجتماعی و فرهنگی والدین با مهارتهای اجتماعی (69/0=r و 000/0=p) و (39/0=r و 000/0=p) بهترتیب رابطۀ معناداری دارند. براساس نتایج معادلات ساختاری (SEM) با نرمافزار آموس، سرمایههای اجتماعی و فرهنگی توانستند 46 درصد (46/0=R2) متغیر ملاک (مهارتهای اجتماعی) را تبیین کنند.
سیدعلیرضا افشانی؛ علیمحمد مزیدی شرفآبادی؛ منیره صدری
چکیده
سواد رسانهای موضوعی است که قدرت درک مخاطبان از نحوۀ کارکرد رسانهها و شیوههای معنیسازی در آنها را مورد توجه قرار میدهد و میکوشد این واکاوی را برای مخاطبان به یک عادت و وظیفه تبدیل کند. بر این اساس، پژوهش پیشرو به بررسی رابطۀ سرمایۀ فرهنگی و سواد رسانهای جوانان شهر بافق پرداخته است. روش مطالعه از نوع پیمایشی و ابزار جمعآوری ...
بیشتر
سواد رسانهای موضوعی است که قدرت درک مخاطبان از نحوۀ کارکرد رسانهها و شیوههای معنیسازی در آنها را مورد توجه قرار میدهد و میکوشد این واکاوی را برای مخاطبان به یک عادت و وظیفه تبدیل کند. بر این اساس، پژوهش پیشرو به بررسی رابطۀ سرمایۀ فرهنگی و سواد رسانهای جوانان شهر بافق پرداخته است. روش مطالعه از نوع پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. جامعۀ آماری تحقیق، 10696 نفر از جوانان شهر بافق بودند که 384 نفر از آنها با استفاده از شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری اس پی اس اس و اموس استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان دادند که بین سرمایۀ فرهنگی و سواد رسانهای رابطۀ مستقیم و معنیداری وجود داشت. بین ابعاد سرمایۀ فرهنگی، بُعد عینی قویترین رابطه را با سواد رسانهای داشت. تحلیل مدل معادلۀ ساختاری نیز نشان داد سرمایۀ فرهنگی با ضریب تأثیر 57 درصد، تأثیر مستقیم و معنیداری بر سواد رسانهای دارد.