مسعود کوثری؛ معصوم آقازاده؛ سیدمحمدعلی سیدحسینی
چکیده
امروزه بازیهای رایانهای، به یکی از پرطرفدارترین تفریحات مردم در دنیا تبدیل شدهاند؛ تفریحی که انسانهای بیشماری را ساعتها فارغ از دنیای واقعی مجذوب خود میکند و آرزوهای دستنیافتنی هر یک از آنها را در دنیای مجازی تبدیل به واقعیت میکند. این نوع گذران اوقات فراغت، با در نظر گرفتن پیامدهای آن، قابل تأمل است. همین امر توجه ...
بیشتر
امروزه بازیهای رایانهای، به یکی از پرطرفدارترین تفریحات مردم در دنیا تبدیل شدهاند؛ تفریحی که انسانهای بیشماری را ساعتها فارغ از دنیای واقعی مجذوب خود میکند و آرزوهای دستنیافتنی هر یک از آنها را در دنیای مجازی تبدیل به واقعیت میکند. این نوع گذران اوقات فراغت، با در نظر گرفتن پیامدهای آن، قابل تأمل است. همین امر توجه پژوهشگران این حوزه را به میزان مصرف بازیها بهویژه در میان گروههای سنی کودکان و نوجوانان و نگرش آنان نسبت به بازیهای رایانهای برانگیخته است که مقاله حاضر نیز به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است. این مطالعه در بین افراد 7 تا 40 سال کشور با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انجام شده است. یافتهها، حاکی از آشنایی 6/79 درصد افراد با بازیهای رایانهای و ویدئویی و انجام این بازیها توسط 4/54 درصد آنها است. از بین ژانرهای مختلف، بازیهای ورزشی، اکشن و جنگی از بازیهای مورد علاقه بازیکنان بوده است. در مجموع نگرش 4/13 درصد از کل بازیکنان نمونه نسبت به بازیها مثبت، 8/68 درصد بینابین و 8/17 درصد نگرش منفیای نسبت به بازیهای رایانهای داشتند.
مهدی زکوی
چکیده
هدف از پژوهش پیشرو این است که تأثیر بازیهای رایانهای بر تمایلات بزهکارانه کودکان و نوجوانان گیمنتی و رابطه آن با بزهکاری کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت مورد بررسی قرار گیرد که برای بررسی این رابطه از روش میدانی و توزیع پرسشنامه استفاده شده است. این پرسشنامهها بین 65 نفر از کودکان و نوجوانان بزهکار در کانون اصلاح و ...
بیشتر
هدف از پژوهش پیشرو این است که تأثیر بازیهای رایانهای بر تمایلات بزهکارانه کودکان و نوجوانان گیمنتی و رابطه آن با بزهکاری کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت مورد بررسی قرار گیرد که برای بررسی این رابطه از روش میدانی و توزیع پرسشنامه استفاده شده است. این پرسشنامهها بین 65 نفر از کودکان و نوجوانان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت اصفهان و به همان تعداد بین کودکان و نوجوانان غیر بزهکار که این بازیها را انجام داده بودند توزیع شد و نهایتاً از نرمافزار spss و رگرسیون لجستیک برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس تحلیلهای به دست آمده رابطه این بازیها با تمایلات بزهکارانه کودکان و نوجوانان گیمنتی معنادار و مرتبط بود. در واقع میتوان گفت این بازیها منجر به بزهکاری پنهان در بین کودکان و نوجوانان شده بود هرچند این متغیر (بازیهای رایانهای) در بزهکاری کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت عامل مهمی به شمار نمیآمد که شاید یکی از دلایل آن محدودیتهای پژوهش بود که بچههای کانون، وقت محدودی (کمتر از یک ساعت) را صرف انجام این بازیها کرده بودند درحالیکه بچههای گیمنت ساعات زیادی را صرف انجام این بازیها میکردند؛ بنابراین فرضیه تأثیر بازیها بر بزهکاری کودکان را زمانی میتوان رد شده و غیرقابل استناد دانست که بدون محدودیت پژوهش و بین گروه بزهکاری که ساعات زیادی را صرف انجام بازیهای خشن میکنند بررسی و تحلیل کرد.
احمد زندوانیان؛ مریم حیدری؛ ریحانه باقری؛ فاطمه عطارزاده
دوره 14، شماره 23 ، آذر 1392، ، صفحه 195-216
چکیده
هدف نوشتار حاضر، شناسایی آسیـبهای فضای مجازی بیـن دانشآموزان دختـر مقطع متـوسطة شهر یـزد است. روش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان دختر مقطع متوسطة شهر یزد است که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار شامل پرسشنامة «محقق ساخته» میباشد. برای آزمون فرضیهها از تحلیل واریانس ...
بیشتر
هدف نوشتار حاضر، شناسایی آسیـبهای فضای مجازی بیـن دانشآموزان دختـر مقطع متـوسطة شهر یـزد است. روش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان دختر مقطع متوسطة شهر یزد است که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار شامل پرسشنامة «محقق ساخته» میباشد. برای آزمون فرضیهها از تحلیل واریانس رتبهای «فریدمن» استفاده شد. نتایج نشان داد که استفاده از فضای مجازی در ابعاد خانوادگی، تحصیلی، سازگاری، اعتقادی ـ عبادی و روانی دانشآموزان تأثیر منفی دارد و بین وسایل، «تلفنهمراه» بیشترین و بازیهای رایانهای کمترین آسیب را بر دانشآموزان داشته است. دانشآموزان در اولویتبندی راهکارهای مقابله با آسیبهای فضای مجازی، تقویت ارتباطات منطقی و عاطفی در خانواده و جایگزینکردن تفریحهای سالم، درگیرکردن افراد در فعالیتها و برنامههای مثبت را مهمترین و افزایش نظارت حوزههای سیاسی ـ امنیتی و فیلترینگ را کماهمیتترین راهکار برای کاهش آسیبهای فضای مجازی دانستهاند