آمنه صدیقیان بیدگلی
چکیده
بهموازات گسترش فنّاوریهای رسانهای و افزایش حضور دانشجویان در فضای مجازی، پژوهش هایی نیز در زمینۀ مسائل مرتبط با آنها صورت گرفته است. یکی از مسائل نوظهور مربوط به جرائم و آزارهایی است که در فضای سایبری حادث میشوند و دامنهشان، از شکستن قفل نرمافزار گرفته تا مزاحمتهای اینترنتی، متنوع است. این مقاله با نظرگاهی ...
بیشتر
بهموازات گسترش فنّاوریهای رسانهای و افزایش حضور دانشجویان در فضای مجازی، پژوهش هایی نیز در زمینۀ مسائل مرتبط با آنها صورت گرفته است. یکی از مسائل نوظهور مربوط به جرائم و آزارهایی است که در فضای سایبری حادث میشوند و دامنهشان، از شکستن قفل نرمافزار گرفته تا مزاحمتهای اینترنتی، متنوع است. این مقاله با نظرگاهی جامعه شناختی در صدد بررسی انحرافات سایبری است و از زاویۀ نظریههای پیوند اجتماعی و کنترل اجتماعی، تأثیر دینداری، پیوند اجتماعی و متغیرهای زمینهای بر متغیر وابسته را بررسی کرده است. پژوهش با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه در میان دانشجویان دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری در تهران با حجم نمونه 400 نفر صورت گرفت. در این پژوهش، دینداری در ابعاد اعتقادی، مناسکی و التزام سنجیده شده است. شاخص دینداری با میانگین 18/3 نشان از دینداری متوسط رو به بالای دانشجویان دارد. 75 درصد دانشجویان دارای پیوند اجتماعی متوسط رو به بالایی هستند. شاخص انحرافات سایبری نشان میدهد تنها 2/14 درصد دانشجویان به میزان زیاد و خیلی زیاد تجربۀ این انحرافات را داشتهاند و میزان آنها در بین دانشجویان مقاطع و سنین پایینتر بیشتر است. دینداری و پیوند اجتماعی نیز هر دو رابطۀ معکوسی با ارتکاب انحرافات دارند. همچنین، تحلیل رگرسیونی نشان میدهد مدل نظری پژوهش توانسته 7/73 درصد تغییرات انحرافات سایبری را تبیین کند. بهعلاوه، نتایج تحلیل مسیر نشان میدهد متغیری که بیشترین تأثیر مستقیم را بر متغیر وابسته داشته متغیر پیوند اجتماعی است.
علی نقی فقیهی؛ سوسن بهرامی؛ رضا جعفری هرندی؛ سهراب عبدی زرین
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارزیابی برنامههای فرهنگی دانشگاه قم در تربیت دانشجویان از دیدگاه استادان و دانشجویان در سال تحصیلی 98-1397 است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دختر و استادان زن دانشگاه قم در سال تحصیلی 98-1397 است که 357 نفر از دانشجویان دختر به روش نمونهگیری تصادفیـطبقهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارزیابی برنامههای فرهنگی دانشگاه قم در تربیت دانشجویان از دیدگاه استادان و دانشجویان در سال تحصیلی 98-1397 است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و تحلیلی است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دختر و استادان زن دانشگاه قم در سال تحصیلی 98-1397 است که 357 نفر از دانشجویان دختر به روش نمونهگیری تصادفیـطبقهای و 152 نفر از استادان زن به روش نمونهگیری هدفمند جهت پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامۀ محققساختۀ ارزیابی فعالیتهای فرهنگی دانشگاه است که روایی و پایایی آن تأیید شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS-23 و با آزمونهای t، ANOVA و LSD انجام شد که نتایج پژوهش نشان داد دانشجویان معتقد بودند نقش برنامههای فرهنگی در تربیت دانشجویان به میزان متوسط بوده است که این اثربخشی بهترتیب در تربیت اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی بیشتر از متوسط؛ در تربیت سیاسی به میزان متوسط و در تربیت فرهنگیـهنری کمتر از متوسط بوده است. همچنین از دیدگاه استادان، نقش برنامههای فرهنگی دانشگاه در تربیت دانشجویان کمتر از متوسط بوده است که این اثربخشی بهترتیب در تربیت اعتقادی در حد متوسط؛ و در تربیت اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگیـهنری کمتر از متوسط بوده است. برنامهریزی فرهنگی ابزاری برای دستیابی به توسعۀ فرهنگی است که خود مهمترین ابزار دستیابی به توسعۀ پایدار است. لازم است که برنامههای فرهنگی دانشگاهها مرتبط با نیاز و علایق دانشجویان باشد تا میزان اثربخشی این برنامهها افزایش یابد.
یارمحمد قاسمی؛ بهروز سپیدنامه؛ علی هاشمی
چکیده
این پژوهش با هدف مطالعه ذائقۀ مصرف موسیقی بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ایلام بر اساس پارادایم کیفی و به روش تحلیل تماتیک انجام گرفته است. از مصاحبه نیمهساختیافته برای گردآوری دادهها و از مدل براون و کلارک برای تحلیل استفاده شده است. جامعه هدف شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی دانشگاه ایلام به تعداد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مطالعه ذائقۀ مصرف موسیقی بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ایلام بر اساس پارادایم کیفی و به روش تحلیل تماتیک انجام گرفته است. از مصاحبه نیمهساختیافته برای گردآوری دادهها و از مدل براون و کلارک برای تحلیل استفاده شده است. جامعه هدف شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی دانشگاه ایلام به تعداد ۲۵ نفر و محدوده زمانی و مکانی پژوهش ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۷ در دانشگاه ایلام است. در این مطالعه نمونهیابی هدفمند (برای گزینش دانشجویان کارشناسی ارشد) بوده که درنهایت با ۱۱ نمونه اشباع حاصل شد. در مراحل تحلیل تم، ۱۷ تم فرعی و ۴ تم اصلی شناسایی و تعریف شد. یافتههای این مقاله الگویی خاص خود را نمایانده و زمینۀ فرهنگی و زمینه موسیقایی و بهطور خاص بکگراند شنیداری افراد را زمینهساز ذائقۀ مصرفی آنان نشان میدهد. به نحوی که دانشجویان موسیقیهایی را مصرف میکنند که پیشتر در کانون خانواده، مهمانیهای فامیلی و جمعها و پاتوقهای دوستانه شنیدهاند. درمجموع باید گفت که ذائقۀ مصرف موسیقی دانشجویان موردمطالعه، متأثر و متشکل از زمینه فرهنگی خاصه کیفیت مطالعه، دانش و آگاهی و نیز زمینۀ موسیقایی و بهطور خاص بکگراند شنیداری آنان است. زمینۀ فرهنگی فقیر و ضعیف افراد، زمینۀ موسیقایی فقیر را به وجود آورده است که بهنوبۀ خود سیالیت ذائقۀ موسیقایی را به دنبال داشته است. البته به تبعیت از بوردیو میتوان ادعا کرد که ذائقۀ مصرف موسیقی نیز به نوبه خود زمینۀ فرهنگی و زمینۀ موسیقایی را بازتولید میکند.
محمدرضا انواری؛ سیدعلی رحمانزاده؛ محمدباقر تاج الدین؛ سروناز تربتی
چکیده
پژوهش پیشرو از نظر اهداف کاربردی، از نظر ماهیت و نوع مطالعه در زمره پژوهشهای کیفی و در زمره مطالعات تفسیری است که با بهرهگیری از راهبرد پژوهش پدیدارشناسی «وان مانن» در صدد تبیین و تفسیر جوهره تجربه زیسته فرهنگ سیاسی دانشجویان در شبکههای اجتماعی مجازی و شناخت عمیق این پدیده است. میدان مطالعه تحقیق شامل دانشجویان واحد ...
بیشتر
پژوهش پیشرو از نظر اهداف کاربردی، از نظر ماهیت و نوع مطالعه در زمره پژوهشهای کیفی و در زمره مطالعات تفسیری است که با بهرهگیری از راهبرد پژوهش پدیدارشناسی «وان مانن» در صدد تبیین و تفسیر جوهره تجربه زیسته فرهنگ سیاسی دانشجویان در شبکههای اجتماعی مجازی و شناخت عمیق این پدیده است. میدان مطالعه تحقیق شامل دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران است و انتخاب نمونه تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و به 21 نفر رسید. پس از تجزیه و تحلیل دادهها درونمایههای اصلی و چندین درونمایه فرعی بدست آمد که در مجموع نتایج نشان داد که نقش روشنفکران به مثابه افراد آگاه وجدان بیدار جامعه، چه در نهادهای مدنی و سازمانهای اجتماعی غیرسیاسی و چه در حالت متعلق بودن به احزاب و تشکلهای سیاسی، بهصورت عمومی به مثابه افراد متعلق به یک قشر اجتماعی به شکلی از اشکال تاحدودی موجب ارتقای فرهنگ سیاسی جامعه بوده و موجب پویایی و بیداری شعور اجتماعی و سیاسی دانشجویان نهایتاً در شکلگیری تفکر و احساسی ملی خواهد شد.
افسانه ادریسی
دوره 15، شماره 28 ، اسفند 1393، ، صفحه 213-239
چکیده
در دنیای معاصر انسان به فضای حیاتی خود عرصه دیگری به نام گذران اوقاتفراغت افزوده است. تفاوتها و افتراقها در سرمایه اقتصادی، سلیقهها و ترجیحات متفاوتی در نحوه گذران اوقاتفراغت ایجاد میکند. هدف مقاله شناسایی میزان انواع فراغتها، رابطه شیوههای گذران اوقاتفراغت دانشجویان با سرمایه اقتصادی خانواده آنان و مقایسه ...
بیشتر
در دنیای معاصر انسان به فضای حیاتی خود عرصه دیگری به نام گذران اوقاتفراغت افزوده است. تفاوتها و افتراقها در سرمایه اقتصادی، سلیقهها و ترجیحات متفاوتی در نحوه گذران اوقاتفراغت ایجاد میکند. هدف مقاله شناسایی میزان انواع فراغتها، رابطه شیوههای گذران اوقاتفراغت دانشجویان با سرمایه اقتصادی خانواده آنان و مقایسه شیوههای مختلف گذران اوقاتفراغت در دو دانشگاه است. روشتحقیق پیمایشی و جامعه آماری دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال 92 میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمولکوکران 804 نفر و روش نمونهگیری طبقهبندی نامتناسب و تصادفی ساده بوده است. انواع فراغت به پنج گروه فکری، اجتماعی، تفریحی ـ سرگرمی، هنری ـ فرهنگی و جسمانی طبقهبندی شد. نتایج حاکی از آن است که میانگین فراغت فکری در بین دانشجویان دانشگاه تهران و فراغت تفریحی ـ سرگرمی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد بیشتر است. در دانشگاه تهران انواع فراغت به غیر از جسمانی با سرمایه اقتصادی رابطه معناداری دارند و شدت رابطه به ترتیب: هنری ـ فرهنگی، اجتماعی، فکری و تفریحی ـ سرگرمی است و زمان اختصاصیافته به جسمانی بیشترین و هنری - فرهنگی کمترین میزان است. در دانشگاه آزاد اسلامی انواع فراغت به غیر از فکری با سرمایه اقتصادی رابطه معناداری دارند و شدت رابطه به ترتیب: اجتماعی، تفریحی ـ سرگرمی و هنری ـ فرهنگی است و زمان اختصاص یافته به تفریحی ـ سرگرمی بیشترین و هنری ـ فرهنگی کمترین میزان را به خود اختصاص دادهاند