نسبت‌یابی عرصه هنر با حوزه فرهنگ و ارتباطات

محسن جوهری؛ حسن بشیر

دوره 22، شماره 55 ، آبان 1400، ، صفحه 7-37

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.236232.3114

چکیده
  پیش از آغاز دوران مدرن و توسعۀ اعجاب‌آور فنّاوری ارتباطات جمعی، مقولۀ هنر در کانون توجه اهالی اندیشه بود. اما پس از بسط رسانه‌های جمعی و توسعۀ ادبیات حوزۀ فرهنگ و ارتباطات، نسبتِ مقولاتی از قبیل هنر، فرهنگ و ارتباطات مغفول ماند و همین مسئله معضلات فراوانی را موجب شد. این پژوهش بر آن است که، با بررسی برخی از سازه‌های مفهومی و نظری ...  بیشتر

شناسایی گونه‌های مشابه با خبر جعلی و تبیین شاخصه‌های تفاوت بین آن‌ها

محمدحسین ساعی؛ محمدحسین آزادی؛ هادی البرزی دعوتی

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، ، صفحه 7-46

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.195907.2881

چکیده
  عبارت جدید «خبر جعلی» با پدیدار شدن تغییرات گسترده در زیرساخت­ های ارتباطاتی و پدید آمدن رسانه­ های نو و تغییرات بعدی در ساختارها و نهادهای جوامع انسانی، ازجمله در سیاست و اقتصاد، در سال­های اخیر به یکی از مسائل بحث­برانگیز حوزه­های عمومی و دانشگاهی رشته­ های مرتبط با روزنامه ­نگاری، رسانه، ارتباطات و فرهنگ تبدیل ...  بیشتر

مقایسة شیوه های ارتباطی و تبلیغی چهره های قرآنی با روش‌های تبلیغ امروزین

مصطفی عباسی مقدم

دوره 13، شماره 18 ، شهریور 1391، ، صفحه 113-144

چکیده
  امروزه ارتباطات و تبلیغات مهم‌ترین بستر انتقال و ترویج فکر، فرهنگ، ارزش‌ها و هرگونه پیام به دیگران است و همة مذاهب، مکاتب و ملل از رهگذر رسانه‌های گوناگون، سعی در تبلیغ همه‌جانبه مرام خویش دارند. در روزگار کنونی تقابل نظام سلطه جهانی با فرهنگ حق‌محور و توحیدی اسلام بیش از هر زمان تبلور یافته و صف مؤمنان و مستکبران را به ...  بیشتر