عبدالرحیم قاسمی نژاد؛ محمدصادق نصراللهی
چکیده
مسئلة تأثیر بر مخاطب یا ارتباطگیر یکی از اساسیترین مسائل در علم فرهنگ و ارتباطات است. ظهور اینترنت و، بالتبع، پیدایش شبکههای اجتماعی مجازی، با توجه به ماهیت تعاملی و چندسویة آن، ضمن آنکه اهمیت حوزۀ مخاطبشناسی را دوچندان کرده، سازوکار جذب مخاطب را بیشازپیش پیچیده کرده است. میدان رقابت ارتباطگران در شبکهها و پیامرسانهای ...
بیشتر
مسئلة تأثیر بر مخاطب یا ارتباطگیر یکی از اساسیترین مسائل در علم فرهنگ و ارتباطات است. ظهور اینترنت و، بالتبع، پیدایش شبکههای اجتماعی مجازی، با توجه به ماهیت تعاملی و چندسویة آن، ضمن آنکه اهمیت حوزۀ مخاطبشناسی را دوچندان کرده، سازوکار جذب مخاطب را بیشازپیش پیچیده کرده است. میدان رقابت ارتباطگران در شبکهها و پیامرسانهای اجتماعی آنچنان بالا گرفته که گزینههای فراوانی را بهعنوان حق انتخاب در اختیار ارتباطگیران گذاشته است. در این میان، جذب اولیۀ مخاطب در جهت تصمیم اولیة او به ملحقشدن به یک گروه یا کانال (جذب اولیۀ مخاطب) و تصمیم وی به استمرار عضویت (نگهداشت مخاطب) مقدمه و شرط لازم تأثیر بر مخاطب است. از طرف دیگر، مروری گذرا بر زیستبوم شبکههای اجتماعی نشان از ضعف جدی کانالهای فرهنگی و دینی در جذب و نگهداشت مخاطب دارد. مسئلة این پژوهش آن است که، با استناد به مطالعة کیفیت فعالیت و عملکرد کانالهای موفق فارسی در تلگرام، چه سیاستها و شیوههایی را میتوان برای جذب ارتباطگیران به کنشگران دینی و فرهنگی شبکههای اجتماعی پیشنهاد کرد. جهت پاسخگویی به این سؤال، این پژوهش انجام مصاحبۀ نیمهساختیافته را با ارتباطگیران کانالهای موفق ایرانی منتخب در پیامرسان تلگرام در دستور کار قرار داده و، با پیادهسازی روش «تحلیل مضمون»، 22 پیشنهاد را بهعنوان سیاستها و شیوههای جذب مخاطب مطرح کرده است. از پربسامدترین پیشنهادها میتوان به اعتماد کاربران به کانال و پیامهای آن، مدیریت زمانی ارسال پیامها، تنوع در قالبهای انتشار پیام، تنوع و جامعیت در محتوای پیامها و رعایت ایجاز در محتوای ارسالی اشاره کرد.
مهرداد متانی؛ رمضان حسنزاده؛ علیاکبر فرهنگی
دوره 14، شماره 21 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 129-156
چکیده
مخاطب هدف هر کوشش رسانهای است و باید نخست ترغیب و سپس قانع شود که رسانه در خصوص علاقه و نیاز او پیام میدهد، هدف اساسی مقالة حاضر مطالعة مهمترین نیازهای رسانهای مخاطبان در استفاده از شبکههای ماهواره ای فارسیزبان است. برای این منظور458 نفر از شهروندان قائمشهری که بینندة شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بودند ...
بیشتر
مخاطب هدف هر کوشش رسانهای است و باید نخست ترغیب و سپس قانع شود که رسانه در خصوص علاقه و نیاز او پیام میدهد، هدف اساسی مقالة حاضر مطالعة مهمترین نیازهای رسانهای مخاطبان در استفاده از شبکههای ماهواره ای فارسیزبان است. برای این منظور458 نفر از شهروندان قائمشهری که بینندة شبکههای ماهوارهای فارسیزبان بودند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع پیمایشی است و تکنیک جمعآوری دادهها پرسشنامة محققساخته است. دادهها با استفاده از روشهای آماری ناپارامتریک مورد پردازش قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که پاسخگویان بیشتر از برنامههای ماهواره که جنبة سرگرمی و یادگیری داشته استفاده میکنند. همچنین بین انواع نیازهای مخاطبان تفاوت وجود داشته و ترتیب اهمیت این نیازها عبارتاند از: عاطفی، شناختی، اجتماعی و سیاسی، طبق یافتههای توصیفی بیشتر مخاطبان در شبها به تماشای ماهواره میپردازند و میزان مصرف ماهواره در مخاطبان با تحصیلات پایین بیشتر و با افزایش سطح تحصیلات کاهش مییابد، همچنین میزان استفاده از ماهواره در زنان بیشتر از مردان بود، بهگونهای که زنان بهطور میانگین 5/3 ساعت و مردان 5/2 ساعت در طول شبانه روز وقت صرف تماشای شبکههای ماهوارهای میکنند.