سیاوش صلواتیان؛ احمدرضا درفشی؛ حمیدرضا جواهریان
چکیده
هر کشوری ترجیح میدهد در صنایع مختلف عمدتاً تولیدکننده و صادرکننده باشد تا واردکنندۀ محض؛ اما، در صنایع فرهنگی سخن از ترجیح نیست؛ سخن از ضرورتی اجتماعی و اقتصادی است. صنعت بازیهای تلفن همراه، بهعنوان یکی از صنایع فرهنگی و سرگرمی، در یک دهۀ اخیر توانسته رشد چشمگیری از لحاظ اقتصادی و محبوبیت در میان مردم دنیا داشته باشد. هدف پژوهش ...
بیشتر
هر کشوری ترجیح میدهد در صنایع مختلف عمدتاً تولیدکننده و صادرکننده باشد تا واردکنندۀ محض؛ اما، در صنایع فرهنگی سخن از ترجیح نیست؛ سخن از ضرورتی اجتماعی و اقتصادی است. صنعت بازیهای تلفن همراه، بهعنوان یکی از صنایع فرهنگی و سرگرمی، در یک دهۀ اخیر توانسته رشد چشمگیری از لحاظ اقتصادی و محبوبیت در میان مردم دنیا داشته باشد. هدف پژوهش پیش رو تحلیل وضعیت موجود صنعت بازیهای دیجیتال کشور برای ورود به بازارهای جهانی است. در این پژوهش، که با استفاده از روش تحلیل مضمون کیفی صورت گرفت، با ۱۴ نفر از سیاستگذاران، پژوهشگران و فعالان صنعت بازیهای تلفن همراه، مدیریت و رسانه مصاحبه شده است. پس از سه مرحلۀ کدگذاری، توانستیم از حدوداً ۴۵۰ کد به 21 مقوله در زمینۀ تحلیل صنعت بر مبنای تکنیک سوات دست یابیم. بر اساس یافتهها، قوّتهای صنعت شامل ظرفیت گستردۀ بازار داخلی، هزینۀ کم تولید و آموزش و...؛ ضعفهای صنعت شامل مدیریت نیروی انسانی، مدیریت دانش، سرمایهگذاری و...؛ فرصتهای محیطی شامل توان بیشتر از رقبای منطقهای، روابط فرهنگی قوی با کشورهای منطقه و...؛ و تهدیدات محیطی شامل رقابت زیاد در بازارهای بینالمللی، تحریم اقتصادی ایران و... است. پژوهش پیش رو نشان داد که دولت باید نقش سیاستگذاری در عرصۀ صنعت بازی را بر عهده بگیرد و در جهت رهایی از اقتصاد تکمحصولی، با همکاری بخش خصوصی، این صنعت را به سمت بازارهای بینالمللی هدایت کند.