زهرا زمانی؛ حسن ملائکه؛ منصور حقیقتیان
چکیده
بهرهگیری صحیح و مناسب از فناوریهای نوین اطلاعرسانی، سطح آگاهی افراد را افزایش داده و باعث تغییر در توقعات آنان از زندگی و در نتیجه عملکرد دولت میشود. بنابراین سطح رضایتمندی شهروندان از زندگی تغییر میکند و میتواند زمینههای تغییر در عملکردها و شیوههای اجرایی نظام سیاسی را بهوجود آورد. هدف این ...
بیشتر
بهرهگیری صحیح و مناسب از فناوریهای نوین اطلاعرسانی، سطح آگاهی افراد را افزایش داده و باعث تغییر در توقعات آنان از زندگی و در نتیجه عملکرد دولت میشود. بنابراین سطح رضایتمندی شهروندان از زندگی تغییر میکند و میتواند زمینههای تغییر در عملکردها و شیوههای اجرایی نظام سیاسی را بهوجود آورد. هدف این پژوهش، مطالعه ارتباط میان سواد رسانهای دیجیتال و رضایتمندی سیاسی شهروندان تهرانی است. بنابراین تأثیر سواد رسانهای دیجتال بر مؤلفههای رضایتمندی شهروندان از نظام سیاسی شامل وضعیت موجود، کارگزاران و ساختارهای نظام سیاسی با استفاده از روشهای دلفی، اسنادی و پیمایشی مطالعه شده است. جامعه آماری را شهروندان ایرانی بالای 18 سال ساکن شهر تهران تشکیل میدهند که تعداد آنها 6559171 نفر است. حجم نمونه به روش کوکران 385 نفر تعیین و پرسشنامهها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهی تصادفی توزیع و دادههای لازم جمعآوری شدند معناداری بین سواد رسانهای و رضایتمندی سیاسی شهروندان تهرانی، وجود نداشته و بهرغم سطح متوسط سواد رسانهای دیجیتال، رضایتمندی سیاسی شهروندان تهرانی بسیار اندک است. به همین دلیل و به منظور بهرهمندی مناسب از رسانههای دیجیتال در سیاستگذاریهای نظام سیاسی، پیشنهادهابی برای سیاستگذاران و مدیران حوزههای رسانهای ارائه شده است.
بهاره عباسی؛ منصور حقیقتیان؛ احمد موذنی
چکیده
این پژوهش با استفاده از رویکرد نظریه زمینهای، جراحی زیبایی در مردان جوان تهرانی را مطالعه کیفی کرده است. با استفاده از فن مصاحبه نیمهساختار یافته، با ده مرد جوان تهرانی که جراحی زیبایی کرده بودند، از طریق نمونهگیری هدفمند و با بیشترین تنوع ممکن مصاحبۀ عمیق شد. از مصاحبۀ هشت اشباع مفهومی حاصل شد، ولی برای اطمینان بیشتر تا نفر دهم ...
بیشتر
این پژوهش با استفاده از رویکرد نظریه زمینهای، جراحی زیبایی در مردان جوان تهرانی را مطالعه کیفی کرده است. با استفاده از فن مصاحبه نیمهساختار یافته، با ده مرد جوان تهرانی که جراحی زیبایی کرده بودند، از طریق نمونهگیری هدفمند و با بیشترین تنوع ممکن مصاحبۀ عمیق شد. از مصاحبۀ هشت اشباع مفهومی حاصل شد، ولی برای اطمینان بیشتر تا نفر دهم مصاحبهها اطمینان یافت. دادهها با استفاده از مدل پارادایمی اشتروس و کوربین، مقولهبندی و سپس مدل پارادایمی آن ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان داد الگوپذیری، حساسیت به زیبایی و تناسباندام، حقارت عضوی و دلزدگی از روزمرگی، ازجمله موارد اقدام مردان جوان به جراحی زیبایی است. فشار اطرافیان، زیبایی مردانه کلیشهای و مشوّقهای پزشکی از عوامل مداخلهگر این تصمیم است که راهبردهایی چون واپسزنی پیری، تحقیقات قبل از عمل جراحی، ریسکپذیری و آزادیخواهی در سلیقهها را در پی دارد. برخی از پیامدهای این راهبردها، نمایشی بودن بدن، موش آزمایشگاهی، تقلید وارونه و ماندگاری عوارض بعد از عمل است.