سیدحمید خدادادحسینی؛ پیمان متقی
دوره 10، شماره 5 ، اردیبهشت 1388، ، صفحه 39-60
چکیده
فرهنگ یکی از تأثیرگذارترین عوامل در بروز رفتار فردی و جمعی است. یکی از بهترین استراتژیهای ایجاد رفتار جدید «فرهنگسازی» و «دستکاری فرهنگی» است. برای اینکه جامعه شاهد رفتارهای مطلوب باشد، قبل از هر اقدامی باید فرهنگ مطلوب تعیین شود که به آن مهندسی فرهنگ گویند. استراتژی رسیدن به فرهنگ مطلوب از طریق ابزار و امکانات سایر ...
بیشتر
فرهنگ یکی از تأثیرگذارترین عوامل در بروز رفتار فردی و جمعی است. یکی از بهترین استراتژیهای ایجاد رفتار جدید «فرهنگسازی» و «دستکاری فرهنگی» است. برای اینکه جامعه شاهد رفتارهای مطلوب باشد، قبل از هر اقدامی باید فرهنگ مطلوب تعیین شود که به آن مهندسی فرهنگ گویند. استراتژی رسیدن به فرهنگ مطلوب از طریق ابزار و امکانات سایر نظامهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را مهندسی فرهنگی گویند. مهمترین هدف چشمانداز توسعهیافتگی در سه حوزه اقتصاد، علم و فناوری است. توسعه بدون تلاش خلاقانه توأم با مسئولیتپذیری، ریسک و توفیقطلبی نیروی کار کشور امکانپذیر نیست. هدف این مقاله تعیین فرهنگ کسب وکار بر اساس سند چشمانداز ملی و همچنین پیشنهاد استراتژیهای ممکن برای نیل به آن است. فرهنگ کار مطلوب در ایران هدف تحقیق بود که با مطالعه منابع تحقیقاتی و مراجعه به آرای خبرگان فرهنگ کارآفرینانه تعیین شد. برای نهادینهسازی آن سه استراتژی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پیشنهاد شد. در پایان نیز پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه شده است.