نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه پیامنور مرکز بهبهان
2 عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران
3 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره)، نویسندة مسئول. hossein.jahed@gmail.com
چکیده
هدف این مقاله تعیین میزان تأثیر جنگ نرم بر هویت فرهنگی دانشجویان دانشگاههای شهرستان بهبهان است که با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی در جامعه آماری شامل 13095 نفر و نمونه آماری 335 نفر انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده و دادههای جمعآوریشده با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از قبیل جداول توزیع فراوانی، آزمونهای تی تک نمونهای و مستقل تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان داد حدود نیمی از دانشجویان مورد مطالعه بیشتر از حد متوسط در معرض جنگ نرم قرار دارند و میزان پایبندی به مؤلفههای هویت فرهنگی ملی، مذهبی و قومی در دانشجویانی که بیشتر در معرض جنگ نرم بودهاند نسبت به دانشجویانی که کمتر در معرض جنگ نرم بودهاند به طور معناداری کمتر است و میزان آمادگی آنها برای پذیرش مؤلفههای فرهنگی تبلیغی دشمن به طور معناداری بیشتر است. همچنین نتایج حاکی از آن بود که در وضعیت کنونی، دانشجویان هنوز وابستگی و پایبندی مطلوبی به هویت فرهنگی ایرانی- اسلامی دارند
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Consequences of Soft War on Student’s Cultural Identity: Case Study of Students of Behbahan’s Universities
نویسندگان [English]
- Mohammad Rahim Jafarzadeh 1
- seyed mohammad Hosseini 2
- hosseinali Jahed 3
1 , Faculty member of Payamnoor university of Behbahan
2 Faculty member of Tehran University
3 , PhD in higher education management, faculty member of yadegare emem Khomeini(Rah) branch, Islamic Azad university, Corresponding Author,
چکیده [English]
This study sought to explore the effect of soft war on university students’ cultural identity. To this end, the participants of the study were 335 undergraduate university students of Behbahan. A questionnaire (author and year) was used to collect the data in the current investigation. Descriptive and inferential statistics (i.e. t-tests) were used to analyze the data. Findings showed that the majority of students’ identities (i.e. cultural, religious, and national) who were under the influence of soft war, were greatly affected by this position. Moreover, they adhered strictly to the enemy’s cultural propaganda comparing to those students who were less exposed to soft war. However, the results indicated that in the present condition, students are still committed to Iranian-Islamic cultural identity. .
کلیدواژهها [English]
- culture
- Cultural Identity
- Soft War
- university students’
- higher education Higher education