نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکدۀ علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران(نویسندۀ مسئول)
2 دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی دانشکدۀ علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش، بررسی نقش سواد رسانهای در تعدیل اعتیاد اینترنتی است. این پژوهش با روش آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری، دانشآموزان پایۀ سوم مقطع متوسطۀ دوم استان چهارمحال و بختیاری است که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به تعداد 40 نفر در دو گروه کنترل و آزمایش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد استفادۀ مشکلزا از اینترنت کاپلان، اعتیاد اینترنتی یانگ و پرسشنامۀ محققساختۀ سواد رسانهای است. از آزمونهای آلفای کرونباخ، ویلکاکسون و t زوجی توسط نرمافزار 24spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که آموزش سواد رسانهای، در تعدیل اعتیاد اینترنتی در بین دانشآموزان تأثیر دارد. همچنین نتایج نشان دادند که آموزش سواد رسانهای، در میزان استفاده از رسانه، افزایش توانایی تحلیل و ارزیابی، توانایی تولید پیام رسانهای، توانایی برقراری ارتباط با تولیدکنندگان پیام رسانهای و افزایش تفکر انتقادی دانشآموازان در برخورد با پیام رسانهای اثر دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Media Literacy in Adjustment of Internet Addiction
نویسندگان [English]
- mohammad mehdi forghani 1
- yasin khodamoradi 2
1 Faculty Member of Allameh Tabatabaee University, Faculty of Communication Sciences
2 Ph.D. student of social communication sciences - Allameh Tabatabai University of Tehran - Faculty of Communication Sciences
چکیده [English]
A
Investigating the role of media literacy in adjusting Internet addiction is the aim of present research. This research is done through experimental method and using pre-test and t-test pattern with control group. Its statistical community is all students of third class of second level of middle school in Chaharmahal va Bakhtiari province. Multi-stage cluster sampling is the manner of sampling in this research. Forty students were selected as statistical sample in control and experiment groups. We have used Kaplan Standard Questionnaire "Internet misuse", and Yang Standard Questionnaire "internet addiction", and the media literacy Questionnaire which made by the researchers of the present research. We have used to Krunbachʼs alpha tests, Wilcassonʼs average comparison test, and T-pair by SPSS 24 software in order to measure the hypothesis of the research. The innovative accept of present research is its subject with the view of relationship between the two variables which are not paid attention to them synchronously and as a prevention way in previous researches, both Iranian or foreigners. Results of the present research show that education of media literacy has its effects on adjustment of internet addiction among students, amount of media utilization, improvement the ability of analysis, ability to produce media massage, ability to communicate with media message producers, and improvement of studentsʼ critical thinking in confronting media massages.
کلیدواژهها [English]
- Literacy
- Media literacy
- Addiction
- Internet
- Internet addiction