نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه تعاون و رفاه اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران (نویسنده مسئول)
2 استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد
3 کارشناسیارشد علوم ارتباطات، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی یزد، یزد، ایران
چکیده
سواد رسانهای موضوعی است که قدرت درک مخاطبان از نحوۀ کارکرد رسانهها و شیوههای معنیسازی در آنها را مورد توجه قرار میدهد و میکوشد این واکاوی را برای مخاطبان به یک عادت و وظیفه تبدیل کند. بر این اساس، پژوهش پیشرو به بررسی رابطۀ سرمایۀ فرهنگی و سواد رسانهای جوانان شهر بافق پرداخته است. روش مطالعه از نوع پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. جامعۀ آماری تحقیق، 10696 نفر از جوانان شهر بافق بودند که 384 نفر از آنها با استفاده از شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری اس پی اس اس و اموس استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان دادند که بین سرمایۀ فرهنگی و سواد رسانهای رابطۀ مستقیم و معنیداری وجود داشت. بین ابعاد سرمایۀ فرهنگی، بُعد عینی قویترین رابطه را با سواد رسانهای داشت. تحلیل مدل معادلۀ ساختاری نیز نشان داد سرمایۀ فرهنگی با ضریب تأثیر 57 درصد، تأثیر مستقیم و معنیداری بر سواد رسانهای دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship Between Cultural Capital and Media Literacy among Youth in the City of Bafgh
نویسندگان [English]
- SeyedAlireza Afshani 1
- SeyedAlimohamad Mazidi sharafabadi 2
- Monire Sadri 3
1 Associated Professor in Sociology, Yazd University
2 Assistant Professor in Social Communication Sciences, Meybod University
3 M.A in communication
چکیده [English]
Media literacy is a topic that takes into account the power of the audience to understand how the media works and how it works, and wants to turn this analysis into an habit and task for the audience. Accordingly, the present study has examined the relationship between cultural capital and media literacy among young people in Bafgh city. This research has been carried out using survey method and multi-stage cluster sampling on 384 individuals among youth in the city of Bafgh. Data were collected using researcher made questionnaires of cultural capital and media literacy. Data analysis was performed using SPSS and Amos software. Findings showed that between cultural capital and media literacy there was direct and significant relationship (p <0.001). Among the dimensions of cultural capital, the objective dimension had the strongest relationship with media literacy. Analysing the structural equations model, showed that the impact of cultural capital on media literacy is %0.57, which indicates the direct relationship between these two variables.
کلیدواژهها [English]
- Cultural capital
- Media literacy
- Youth
- Message
- Audience