نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه رادیو دانشکدۀ تولید دانشگاه صدا و سیما (نویسنده مسئول)
2 دانشجوی دکتری رشته مدیریت رسانه دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3 دانشیار گروه علوم ارتباطات دانشکدۀ علوم ارتباطات و مطالعات رسانۀ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده
امروزه مصرف رسانهها در سراسر جهان بسیار بالاست و با پیشرفت فناوری، فرصتهای بیشتری برای انتخاب مخاطبان در موقعیتها، مکانها و با رفتارهای مختلف در سراسر جهان ایجاد شده است. این فرصت، سپهر رسانهای را گستردهترکرده و شیوهای را که مخاطبان در آن تعامل و استفاده میکنند، تغییر داده است. در دهههای اخیر، با توجه به تغییرات چشمگیر فنّاوری، اقتصاد، سیاست و جامعه، نگرش و نقش مخاطبان رسانه در سراسر جهان بهطور چشمگیری تغییر کرده و این امر به نوبۀ خود بر استراتژیهای رسانهای، تولید محتوا و همچنین تغییر مدلهای تجاری تأثیر گذاشته است. در پژوهش پیشرو، با استفاده از روش تحقیق آیندهپژوهی دلفی و با بررسی دیدگاههای 15 متخصص حوزۀ رسانه، عوامل مؤثر بر چگونگی مصرف مخاطبان آیندۀ رسانه بررسی شده است. یافتهها حاکی از آنند که در آینده مخاطبان هیچگونه محدودیتی در نحوۀ مصرف، ابزار ارتباطی، زمان و مکان استفاده از رسانه ندارند و تحت هر شرایطی میتوانند رسانه را مصرف کنند و از سوی دیگر نقش آنها میتواند بین فرستنده و گیرنده مدام در حال جابهجایی باشد(مدل ارتباطی تعاملی). این مخاطبان قدرت انتخاب در میان طیف گستردهای از محتوا و خدمات از پلتفرمهای مختلف دارند و در نهایت آنها خود میتوانند محتوا را تولید کنند و به مصرفکنندگانی هوشمند، تولید ـ مصرفکننده و تولیدکننده ـ طراح خدمت تبدیل میشوند که همۀ اینها بر اثر تقسیمبندی مخاطبان در محیط همگرایی رسانهای است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Future of Media Consumption: A Delphi Case Study
نویسندگان [English]
- hasan khojasteh 1
- melika bordbar 2
- SEYED VAHID AGHILI 3
1 Associate Professor, Radio Group at Department of Production, IRIB University
2 Melika Borbar, Ph.D. student in Media Management, Department of Communications & Media Studies, Islamic Azad University, Tehran Central Branch
3 Associate professor, Faculty of Communication, Department of Communications & Media Studies, Islamic Azad University, Tehran Central Branch
چکیده [English]
Today, the use of media around the world is very high and with the advent of technology, more opportunities have been created for audiences around the world in different situations, places, and with different behaviors. This opportunity has expanded the media sphere and has changed the means in which audience interacts and uses media. In recent decades, due to the dramatic changes in technology, economics, politics and society, the attitude and role of media audiences around the world has changed dramatically, which in turn has affected media strategies, content production as well as changes in business models of media. In the present study, Delphi futures study method is used and the views of 15 media professionals have been studied and analyzed regarding factors affecting consumption of future media audiences. The findings suggest that in the future audiences will not have any restrictions on the means, communication tools, time, and place of consumption of media and they can use the medium under any conditions. Furthermore their role will be constantly changing between the sender and the recipient (interactive communication model). These audiences have the power to choose from a wide range of content and services from different platforms and ultimately, they can generate content and become smart consumers, prosumers and producers, all of which are due to the audience segmentation in the media convergence environment.
کلیدواژهها [English]
- Audience's future
- Media sphere
- Audience consumption
- Audience segmentation
- Media convergence