نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
چکیده
هدف از پژوهش پیشرو این است که تأثیر بازیهای رایانهای بر تمایلات بزهکارانه کودکان و نوجوانان گیمنتی و رابطه آن با بزهکاری کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت مورد بررسی قرار گیرد که برای بررسی این رابطه از روش میدانی و توزیع پرسشنامه استفاده شده است. این پرسشنامهها بین 65 نفر از کودکان و نوجوانان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت اصفهان و به همان تعداد بین کودکان و نوجوانان غیر بزهکار که این بازیها را انجام داده بودند توزیع شد و نهایتاً از نرمافزار spss و رگرسیون لجستیک برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس تحلیلهای به دست آمده رابطه این بازیها با تمایلات بزهکارانه کودکان و نوجوانان گیمنتی معنادار و مرتبط بود. در واقع میتوان گفت این بازیها منجر به بزهکاری پنهان در بین کودکان و نوجوانان شده بود هرچند این متغیر (بازیهای رایانهای) در بزهکاری کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت عامل مهمی به شمار نمیآمد که شاید یکی از دلایل آن محدودیتهای پژوهش بود که بچههای کانون، وقت محدودی (کمتر از یک ساعت) را صرف انجام این بازیها کرده بودند درحالیکه بچههای گیمنت ساعات زیادی را صرف انجام این بازیها میکردند؛ بنابراین فرضیه تأثیر بازیها بر بزهکاری کودکان را زمانی میتوان رد شده و غیرقابل استناد دانست که بدون محدودیت پژوهش و بین گروه بزهکاری که ساعات زیادی را صرف انجام بازیهای خشن میکنند بررسی و تحلیل کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Computer Games, Crime, Criminal Tendencies, Children and Juveniles
نویسنده [English]
- mehdi zakavi
The tutor of Payamenoor law faculty
چکیده [English]
This study investigates the effect of the computer games on behavioral deviance of the game-net boys and its relation to children’s and juveniles’ criminal conducts in rehabilitation centers. To this end, a questionnaire was applied to gather the data. It was a field research and a number of 65 children and juveniles in Esfahan rehabilitation center were required to answer the questionnaire. The questionnaire was also distributed among the same number of non-criminal juveniles who were accustomed to playing computer games, but they were non-criminals. The data were analyzed in SPSS and through logistic regression. The results showed that there is a meaningful relationship between playing the computer games on the part of the teenagers and their tendency toward criminal conducts. In fact playing computer games had a latent effect on the youth and teenagers’ tendency towards the criminal conducts, but this variable, i.e. playing computer games, was not so effective in the juveniles’ criminal conducts. One of the limitations of this study was the fact that the participants of this study at Esfahan rehabilitation center spent less than one hour a day playing computer games. However, a large number of game-net boys play games much more than an hour a day. Therefore, the hypothesis concerning the effect of playing computer games on the juveniles’ criminal conducts cannot be completely rejected unless the limitations of the study are removed and the participants of the study are selected from among those who spend more hours playing harsh computer games.
کلیدواژهها [English]
- Computer Games
- transgress
- behaviors toward transgress
- youth and teenagers