نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان
چکیده
هدف این مقاله بررسی تأثیر رفتار اطلاعیابی بر عملکرد پژوهشی اعضاء هیئت علمی دانشگاه گیلان است. بدینمنظور با استفاده از روش تحقیق پیمایشی، تعداد 177 نمونه انتخاب و دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته دارای اعتبار و روایی مناسب، گردآوری و با استفاده از روش رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که بیش از دو سوم از اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان، در دورههای آموزشی مرتبط با رفتار اطلاعیابی شرکت نکردهاند. مهارت اطلاعیابی بیش از 50درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان در سطح کم، 38درصد در سطح متوسط و 12درصد در سطح زیاد است. عملکرد پژوهشی 8/28درصد از اعضای هیئت علمی این دانشگاه در سطح ضعیف، 5/65درصد در حد متوسط و 6/5درصد در سطح خوب است. تحلیل رگرسیون چند متغیره حکایت از تأثیر معنیدار آموزش، مهارت اطلاعیابی و میزان استفاده از امکانات اطلاعیابی (با ضریب تعیین 62/0) بر عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Impact of Information Seeking Behavior on Research Performance of Guilan University Faculty Members
نویسنده [English]
- Reza Masoumirad
Associate Professor in Communication Sciences, Guilan Uni.
چکیده [English]
This study aims to examine the impact of information seeking behavior on the research performance of faculty members at Guilan University. For this purpose, using survey, 177 samples are selected; data has been collected through questionnaire with proper reliability and validity and are analyzed using regression method. The results showed that more than two-thirds of faculty members of Guilan University have not participated in training courses related to information seeking behavior. In addition, information seeking skill of more than 50 percent of the faculty members of Guilan University is in low level, 38 percent is on average level and 12 percent is in high level. Research performance of 28.8 percent of faculty members in this university is weak, 65.5% is in average level and 5.6 percent is at a good level. The results of multivariate regression analysis showed significant impact of education, information seeking skill and use of information seeking tools (with determination coefficient of 62/0) on research performance of faculty members at Guilan University.
کلیدواژهها [English]
- Information Seeking Behavior
- research performance
- Faculty Members
- Guilan University